Vergeten auto #75: Hyundai Scoupe

Als je tegenwoordig de modellen van Hyundai meeneemt voor een rijtest, hoor je vaak van mensen hoe grote sprongen dat merk gemaakt heeft. Om dat even te benchmarken, nemen we er in deze vergeten auto even de Scoupe bij, de eerste echte coupé van Hyundai.

Original ID
24308

Heel opwindend was het toendertijd allemaal niet, in 1991. De Scoupé was afgeleid van de Excel en bood met twee portieren plaats aan vier volwassen inzittenden. Scoupé was een samentrekking van 'sporty' en 'coupé', en werd in sommige landen als S Coupé geschreven, omdat Scoupe nu eenmaal vreemd in de mond ligt.

Hyundai maakte voor de Scoupe van bij de lancering gebruik van een Mitsubishi-motor. Het ging daarbij om een aparte atmosferische 1.5 met 88 pk en handmatige vijfbak of automatische vierversnellingsbak. Die zorgden voor een topsnelheid van 170 km/u, terwijl je er van 0 nar 100 mee reed in 10,5 seconden.

Image
Hyundai Scoupe (vergeten auto)

Eind 1992 kreeg de Hyundai Scoupe een facelift waarbij de rechthoekige en brute vormen plaats maakten voor een verleidelijker en ronder design. Als je goed kijkt zie je wat trekken van Amerikaanse Fords uit die periode. Tegelijk introduceerde Hyundai ook een binnenshuis geevolueerde 1.5 met 92 pk, die intern Alpha genoemd werd. Ook een turboversie van die aangepaste 1.5l benzinemotor deed zijn intrede. Hij werd in de Scoupe GT geplaatst en zag zijn vermogen stijgen van 88 naar 116 pk. Hij haalde een top van 190 km/u en reed in 9,7 seconden de 0 naar 100 uit. In die tijd waren de media erg positief over deze cijfers, nu zouden we dat eerder mak noemen.

Image
Hyundai Scoupe (vergeten auto)

Hyundai paste niet alleen het design en de motoren aan, ook aan de ophanging werd gewerkt. De eerste generatie stond bekend om een nogal harde ophanging die weinig bijdroeg tot het rijcomfort. Een nadeel van de tweede generatie was dan weer het erg directe stuur, vooral bij de turboversie. De Scoupe vertoonde over het algemeen een neutraal rijgedrag maar in bochten was de grens tussen mooi de weg volgen en overstuur erg dun wanneer het gas werd losgelaten. Positieve punten waren dan weer de comfortabele stoelen die ook heel wat zijdelingse steun boden. In de turboversie kon je zelfs leder bestellen, wat het aangenamer maakte om wat langer onderweg te zijn. Toch bleek de afwerking destijds niet op het niveau dat je van Aziaten mocht verwachten, iets wat je nu ook nog leest in de lezersreviews die het over krakend en piepend plastic hebben. Ook bleken de wielkassen niet overal even goed gelast, waardoor water de koffer binnen kon sijpelen. De Scoupe mocht echter al eens een steek laten vallen, want dat werd met de mantel der liefde toegedekt door de erg competitieve prijs. Hyundai stond bekend om de marktpenetratie langs onderin, met een goeie kwaliteit voor een lage prijs en begin jaren '90 was dat nog niet anders. Overigens was hij inferieur inzake kwaliteit aan de Toyota Paseo.

Image
Hyundai Scoupe (vergeten auto)

Wie op zoek zou zijn naar een Hyundai Scoupe mag niet te kieskeurig zijn. De meeste exemplaren zijn al naar de schroothandelaar verwezen, simpelweg omdat de interesse in dit model erg klein was. Van de exemplaren die nog te koop zijn, zijn er heel wat die met getinte ruiten en een tribal op de zijkant de verkoopssites sieren. Daartegenover staat dan weer dat de vraagprijs voor een Scoupe erg laag ligt. Je ziet amper een exemplaar boven 2.600 euro, terwijl de kilometerstanden weinig boven de 120.000 eenheden gaan.

De Hyundai Scoupe werd opgevolgd door de Coupé - zonder S dus - en die werd op zijn beurt recent opgevolgd door de Veloster. Die laatste was er overigens ook eerst enkel als atmosferische benzine, waarna zopas een turbovariant werd toegevoegd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
10/07/2021, 11u00

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
01/05/2021, 10u00

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
24/04/2021, 09u00