Vaarwel, Renault Laguna!

Het rommelt in het D-segment. Nadat Honda de Accord niet meer op de Europese markt zet, wil Renault de Laguna naar de geschiedenisboeken verwijzen en de opvolger een andere naam geven. Een kleine historie rond de Franse middenklasser.

Original ID
31770

De benaming 'Laguna' gaat in de autowereld al terug tot in de jaren '70. Toen werd de naam gebruikt op een speciale topversie van de Chevrolet Chevelle. Bij Renault werd de Laguna-naam voor het eerst gebruikt op een concept car in 1990 bij een tweezitsroadster. Net zoals andere benamingen - Zoe, Vel Satis - worden namen voor concept cars af en toe gerecycleerd voor modellen die er volledig anders uit zien.

Image
renault_laguna_concept

de aanzet

De Laguna uit 1994 was dan ook geen tweezitsroadster. Wel was het een modern gelijnde vijdeurs berline die de Renault 21 opvolgde. Hij werd aangedrevendoor een 1.6 benzinemotor met 110 pk, een 1.8 met 90/95 en later 120 pk, een 2.0 met 115 of 140 pk (uit de Volvo S40) en een dikke 3.0 V6 met 167 pk, later vervangen door een Renault/PSA-motor met 195 pk. Met dat motorenpalet verschilde hij zowat volledig met zijn voorganger, de Renault 21. Ook nam de Laguna de achterophanging van de Renault Super5 GT Turbo over en was de versnellingsbak een afstammeling van de bak uit de Renault 9 en 11 Turbo. Diesels waren er ook, de dikke 2.2D kreeg 95 pk, een zuinigere 1.9 dTi deed het later met 100 pk, en nog efficiënter werd het met de 1.9 dCi met 110 pk. Ook was er een 2.2dT met 115 pk.

Image
renault_laguna_hatchback

In 1998 kreeg de Laguna een facelift. Zo werd de Phase II geboren, met de krachtigere cijfers uit de motorvarianten hierboven. Optisch was de facelift vooral te herkennen aan de oranje achterlichten, die - naar mijn bescheiden mening - wat vloekten met de oorspronkelijke vormgeving van de wagen. Noemenswaardig was de introductie van de Laguna Nevada, de breakversie. Die werd voorafgegaan door de Evado concept car, al verloor het productiemodel de volledig glazen achterbouw ten voordele van een nuttige kofferklep.

Image
renault_laguna_evado_concept

Het Duitse Hartge kennen we normaal van het tunen van BMW's, bij deze Laguna zagen ze het zitten om een BiTurbo-versie te bouwen. Zo ontstond de Laguna Biturbo Hartge, voorzien van de motor uit de Safrane BiTurbo. De V6 zette 280 pk en 399 Nm op de schaal, goed voor een 0-100 km/u in 7 seconden en een topsnelheid van 254 km/u.

De eerste generatie Renault Laguna werd een toonbeeld van rijcomfort. Het interieur toonde de progressie die het Franse merk maakte sinds de jaren '80. In zijn nadeel spraken de ondergemotoriseerde basisversies, waarbij de motor serieus moest werken om de wagen vooruit te branden. Van de eerste generatie Laguna werden 2.350.800 exemplaren verkocht, alvorens hij in 2001 werd opgevolgd door de Laguna II.

hoogmoed

Er wordt wel eens gezegd dat Renault zich onoverwinnelijk waande met de tweede generatie Laguna uit 2001. De Fransen stopten deze wagen zodanig vol technologische snufjes dat er wel problemen van moésten komen. Toch haalde de Laguna II als eerste de vijfsterren-rating van EuroNCAP op de toen geldende crash test normen.

Image
renault_laguna_hatchback

Zoek maar even op, de problemen met de turbo's, versnellingsbak en startkaarten zijn niet van de poes. Ze overschaduwen een beetje de bedoeling van Renault om nieuwe technologieën op hun modellen te introduceren. De startkaart moest namelijk de sleutel vervangen, iets waar Renault dezer dagen in geslaagd is, al duurde het nog even voordat ze navolging kregen.

Motorisch kreeg de Laguna II dezelfde waarden als de eerste generatie, al noteren we de komst van de 2.0 Turbo met 170 en later 205 pk en zien we ook de introductie van de 2.0 dCi met 150 en 175 pk. Ook kwam er een 2.2 dCi met 140 en 150 pk. De 2.0 dCi werd tot in de vorige generatie Espace gebruikt. De 1.9 dCi kreeg een uitgebreid vermogenpalet (90/95/100/109/110/120/125/130 pk), aan welk je kan zien dat Renault de strijd aanbond met Volkswagen om zoveel mogelijk vermogen uit een 1.900cc motor te puren. Renault bood behalve de vijfdeurs berline ook een GrandTour breakversie aan.

Image
renault_laguna_hatchback

Ondanks haar technische problemen bood de Laguna II een enorm comfortabel rijgedrag en een hoge veiligheidsuitrusting. Ik herinner me vooral de roetwolk van de 1.9 dCi van mijn werkgever destijds. Ook van de Laguna II werden 2.180.750 stuks verkocht alvorens hij in 2007 werd opgevolgd.

de laatste lange dans

De derde generatie groeide met 9 centimeter tegenover zijn voorganger, al werd hij volgens Renault wel 15 kg lichter. Bij de derde generatie in 2007 zie je de omslag van benzine- naar dieselmotoren erg duidelijk. Renault kiest ervoor het gamma benzinemotoren te beperken tot een 1.6 (110 pk), 2.0 (140, 170 en in de GT 205 pk) en een dikke 3.5 V6 met 240 pk. Bij de diesels zien we dat de kleine 1.5 dCi haar intrede maakt met 110 pk. Verder is er de bekende 2.0 dCi (130/150/175/180 pk) en een grote 30 V6 met 235 pk, die je ook uit de Espace en Latitude vindt. Aan elke motor wordt een zesversnellingsbak gekoppeld, al is er ook de keuze voor een automaat met evenveel versnellingen.

Image
renault_laguna_sport_tourer

Een paar maanden na de introductie van de vijfdeurs berline lanceert Renault ook de Laguna GrandTour, de breakversie. Nog een jaar later volgt dan de Coupé, een model dat wordt voorgesteld aan het grote publiek in het Franse Cannes, en misschien wel de belangrijkste reden waarom wij het jammer vinden dat de Laguna verdwijnt.

Image

Nieuw voor deze derde generatie is '4Control', een systeem dat de vier wielen laat draaien en de bestuurder zo in staat stelt een kortere draaicirkel te volbrengen. Het systeem zorgt ook voor een dynamischer rijgedrag, al breekt het nooit echt volledig door. Ook het model zelf lag niet zo goed in de markt. Dat kwam niet in het minst door het aparte design, waar je natuurlijk voor- en tegenstanders van hebt en ook de pré-facelift Laguna III had wat problemen met de turbo's.

Die zaken zorgden ervoor dat Renault de Laguna III algauw van een facelift voorzag waarbij alles er wat braver kwam uit te zien, al was het maar door het toevoegen van wat donkere accenten. Eén facelift werden er twee, totdat het einde van de Laguna onlangs werd aangekondigd.

Image
renault_laguna_hatchback

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
10/07/2021, 11u00

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
01/05/2021, 10u00

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
24/04/2021, 09u00