Gelukkige 20e verjaardag, Fiat Barchetta!

In 1995 lanceerde Fiat de Barchetta, ongeveer twee jaar na de Coupé. Daarmee had Fiat plots twee aantrekkelijke modellen in het gamma.

Original ID
31772

De Coupé en Barchetta lagen dan wel een heel stuk uit elkaar qua design, hun ontwikkeling liep nochtans gelijk op. Er was zelfs een moment waarop de Barchetta als een open versie van de Coupé werd voorgesteld door de ontwerpers, onder de naam 'Diavola'.

In 1990 al kregen de designers van het Fiat Centro Stile de opdracht om een roadster te ontwikkelen op het platform van het Tipo B-model, later gelanceerd als de Punto.

Image

De ingenieurs gingen aan het werk en na drie jaar van ontwikkeling kwamen ze met de Barchetta op de proppen. De naam is Italiaans en betekent bootje, iets wat je op basis van de vorm niet slecht gekozen is.

grote namen

De Barchetta was de opvolger van de Spiders uit de jaren '60 en '70 en moet Fiat weer een sportiever en speelser imago geven. Opvallend is dat tijdens de ontwikkeling van de Fiat Barchetta een nieuwe designer aan het hoofd van het Centro Stile kwam. Chris Bangle nam de fakkel over van directeur designNevio di Giusto, die een stapje terugzette. Toch wordt algemeen aangenomen dat Andreas Zapatinas de man was die de vormen van de Barchetta op papier zette.

Image
fiat-barchetta-1995-2005

Zapatinas heeft ook heel wat andere modellen op zijn naam staan. Zo tekende hij de Fiat Bravo/a en maakte hij ook de kofferklep van de Alfa 147 tot wat hij was. Nadien werkte hij bij BMW en Subaru, waar hij de Impreza en B9 Tribeca mee ontwierp. Tegenwoordig zou aan de slag zijn als industrial designer bij Kleemann liften.

Omdat de Barchetta zijn basis deelde met de Punto, was het ook logisch dat hij diens - grotere - motorvarianten gebruikte. Zo vond de 1.8 liter grote DOHC-motor (130 pk, 164 Nm) zijn weg naar het bootje. Op zich geen superieure motorisatie, maar de Barchetta woog slechts 1.056 kg en daardoor kon je hem in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u rijden, met een topsnelheid van 200 km/u.

10 year plan

Fiat hield de Barchetta in productie tussen 1995 en 2005, waarbij men slechts af en toe lichte cosmetische aanpassingen deed. De opvallendste daarbij waren de introductie van een derde remlicht in 2000 en een aangepaste spoiler vooraan en achterbumper in 2003. In die tien jaar tijd werden 57.700 Barchetta's geproduceerd in het Italiaanse Sparone.

Maggiora was verantwoordelijk voor het afwerken van de geproduceerde exemplaren, en van hen kwam ook het ontwerp voor een coupé-variant van de Barchetta op het salon van Turijn in 1996. Het bleef echter bij één exemplaar. In 2003 ging Maggiora failliet en nam Fiat de afwerktaken in huis.

Image
fiat-barchetta-maggiora-concept-coupe-1996

belangrijke concurrentie

De Fiat Barchetta werd ontwikkeld met de Mazda MX-5 in het achterhoofd, al kon hij net zoals de Lotus Elan nooit tippen aan het rijgedrag van de Japanner en ook nu op de tweedehandsmarkt blijkt de MX-5 diegene te zijn die de tand des tijds het best overleefde.

De Barchetta-benaming herleefde even in 2007 toen Bertone een concept car met uniek openscharnierende deuren voorstelde op het salon van Genève.

Image
fiat-barchetta-bertone-concept-2007

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
10/07/2021, 11u00

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
01/05/2021, 10u00

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
24/04/2021, 09u00