Countach Evoluzione, Horacio Pagani's eerste supercar

Kennen we Horacio Pagani vooral van zijn Zonda en nieuwere Huayra, dan zijn er maar weinigen die weten dat hij destijds de technologische limieten van koolstofvezel aftastte bij Lamborghini. De Countach Evoluzione was zijn visitekaartje, een zowat 500 pk sterke Countach van amper 980 kilogram. Dit is Pagani's meest onbekende creatie.

Original ID
36259

1986, een tijd waarin Tom Selleck-snorren weelderig groeiden op de bovenlip van zakenmannen in wit pak die de wereld aan hun voeten hadden liggen dankzij de DynaTAC 8000X van Motorola. Waren ze even niet aan het bellen met die baksteen, dan schalde The Final Countdown van Europe door de de huiskamer terwijl gelukkige kinderen de tijd van hun leven beleefde op de Sega Master System of de Etch A Sketch.

Het is ook het jaar dat Argentijn Horacio Pagani richting Italië trekt om zijn droom van een supercar te bouwen gaat nastreven. Op aanraden van niemand minder dan Juan Manuel Fangio. Waardoor hij niet veel later aanklopte bij Lamborghini.

Een merk dat al jarenlang flirt met het bankroet...

Aan het hoofd van Lamborghini op dat moment twee Zwitserse zakenmannen, Jean-Claude en Patrick Mimram. Hun opdracht bestaat er uit het merk te herstructureren zodat het aantrekkelijk wordt voor een potentiële koper. Echter, met enkel een laag prijskaartje kom je er niet in autoland, want je moet ook inhoud hebben om investeerders aan te trekken. Inhoud bestaande uit bijvoorbeeld vooruitstrevende technologie.

Een opdracht dat helemaal in het straatje past van Horacio, want de dertiger is geobsedeerd door lichtgewicht materialen. Of iets specifieker; koolstofvezel. Het goedje staat dan nog in haar kinderschoenen en verschillende merken - zoals Ferrari - tasten de grenzen af van het materiaal. Om die rivaal de loef af te steken besloot het team om een wagen compleet op te trekken uit het koolstofvezel. Want Ferrari kwam rond die tijd uit met de F40, een supercar die panelen van koolstofvezel had. Eén probleem echter.

Lamborghini had amper geld.

Daarom dat Pagani besloot een prototype te bouwen met de Countach als basis. Waardoor een old school design zich moest verzoenen met experimentele technologie. Buiten wielboog en deuren, die trouwens van aluminium waren, werd de gehele auto opgetrokken uit koolstofvezel. Een oefening met een stevige impact op het gewicht van de Countach. Want legde die standaard 1.480 kilogram in de weegschaal, dan legde Pagani's versie amper 980 kilogram neer. Inderdaad, een gewichtsverlies van 500 kilogram én zo maar eventjes 120 kilogram lichter dan de Ferrari F40.

Goed maar nog niet genoeg voor Pagani en zijn team, want ze nemen de V12 vanuit de Countach 5000QV en schroefden het blok - met de hulp van toen al ouderwetse maar wel lichtere carburatoren - op naar 490 pk. Wederom meer dan je tegenkwam in de F40. De toevoeging van ABS, vierwielaandrijving en een variabele rijhoogte maakte deze Countach Evoluzione misschien wel tot de meest extreme sportwagen die de wereld tot dan ooit had gezien.

Tests van het merk noteerden sprintjes naar de honderd van amper 4 seconden en een topsnelheid van 330 km/u. Het ontbreken van een spoiler achterop zorgde dan weer wel voor een verraderlijk weggedrag. Dit was een auto voor echte mannen, niet voor chauffeurs die kicken op een driftknop. De ultieme rivaal voor de Ferrari F40 zeg maar.

Al dachten ze er bovenaf anders over.

Pagani's team beschikt namelijk maar over een beperkt budget, waardoor de Evoluzione tot op de draad werd versleten om er kennis uit te puren. Was de draad eenmaal op, dan besloot Lamborghini dat koolstofvezel te exotisch (lees: duur) was voor de autowereld.

Een beslissing waar nu ongeveer elke constructeur is op terug gekomen. Wat er uiteindelijk gebeurde met de Countach Evoluzione? Hij werd tegen een barrière gecrasht. Geen spijtig ongeval, wel een laatste test om te zien hoe koolstofvezel zich gedraagt bij een ongeluk.

Waardoor zowat de meest vooruitstrevende wagen die Lamborghini ooit heeft gebouwd enkel verder leeft in de annalen van autoland. Al mogen we daar niet treurig om zijn, want zonder deze Countach Evoluzione had Horacio Pagani waarschijnlijk nooit de Zonda gecreëerd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
10/07/2021, 11u00

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
01/05/2021, 10u00

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
24/04/2021, 09u00