Het Chinese BYD heeft grootse plannen in Europa. Tegen het einde van dit jaar moet de line-up in België al bestaan uit vijf modellen. Deze Tang blijft de grote broer van het gezelschap. Met zeven zitplaatsen, weelde in het interieur en een potente aandrijflijn. Is dit de ultieme zevenzits-EV?
Wat is dit?
De BYD Tang is één van de "originele apostelen" die naar Belglehem kwam in 2022, samen met Atto3 en Han. Met zijn riante proporties en zeven zitplaatsen is het gek genoeg momenteel de enige elektrische SUV met zeven zitplaatsen op de markt. Als je de veel kleinere Mercedes EQB en de fors duurdere Mercedes EQS SUV even buiten beschouwing laat.
Kranig oudje
Hoewel BYD een compleet nieuw merk is in onze contreien, bouwt de Chinese constructeur natuurlijk al langer auto's. Deze Tang is daar een mooi voorbeeld van. Zo rolt de Tang al sinds 2018 rond in China. Het was meteen ook BYD's eerste auto van een nieuwe designgeneratie aangestuurd door Wolfgang Egger die aan het roer staat van de designafdeling. Die Duitse designer kan je misschien kennen van, we zeggen maar wat, de Alfa Romeo 8C en Audi A5 Sportback.
Of de Tang in dat rijtje van tijdloze schoonheden thuis past? Dat lijkt ons nu ook weer een stap te ver. Zo oogt de Tang nogal... Amerikaans. Met proporties die niet zouden misstaan op een Audi Q7, een grille die niet zou misstaan op een Audi Q7 en stevige 22-duims velgen die niet zouden misstaan op een, jawel, Audi Q7. Fun fact: in China doet de Tang het tegenwoordig met een meer sierlijke gesloten grille à la Han, in Europa krijgen we blijkbaar nog het pre-facelift-model. Een bewuste keuze of gewoon een gevalletje overstock, BYD?
Degelijk Duits?
Het design van de Tang is eerder geschoeid op persoonlijke smaak, het interieur trekt de neuzen gelukkig in gelijke richting. Want net zoals sedanbroertje Han trekt BYD de kaart van warme, Duitse Luxe. Wat we daar mee willen zeggen? Dat het interieur van de Tang er uitziet als dat van Mercedes voor het helemaal de hyperscreen-toer op ging. En eerlijk is eerlijk, we prefereren dit. Een warm bruin lederen interieur met diamantstiksels, stukjes Alcantara op het dashboard en een stevige geluidssysteem van DIRAC met twaalf luidsprekers? Jep, dit kunnen we gewoon worden!
Daar stopt de pret niet, want ook BYD's 15.6-duims roterend scherm tekent present. Dat kan met een druk op de knop draaien van landschap- naar portretmodus. Functioneel? Hoegenaamd niet, al zeker omdat ook de software soms wat te wensen over laat. Leuke gimmick om passagiers te verrassen? Uiteraard! Voelt het interieur even kwalitatief aan als dat van, we zeggen maar wat, een Audi? Dat moet natuurlijk vooral de tijd duidelijk maken. De plastiek rond de versnellingspook ziet er wat twijfelachtig uit qua kwaliteit maar voor de rest kunnen we het interieur op niet veel fouten pakken.
Koffermonster
Al is hét verkooppunt van het interieur natuurlijk niet de afwerking rond de versnellingspook of de sfeerverlichting die festivalgewijs op de muziek kan knipperen... maar wel de zee aan interieurruimte. En godgloeiende, die is aanwezig! Met een wielbasis van 2,8 meter en een totale lengte van 4,8 meter is er natuurlijk meer dan genoeg ruimte om stoelen neer te poten. De Tang krijgt er in totaal zeven, waarvan er twee in de koffer zitten. Dat zijn wel eerder noodzitjes (voor kinderen) dan volwaardige zitplaatsen.
Desalniettemin klappen de stoeltjes achterin mooi weg in de bodem, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat in de koffer van een riante 940 liter (!). Met de derde zitrij naar boven moet je wel genoegen nemen met een kleine 235 liter. Mag alles plat behalve de voorstoelen, dan spreek je over 1.655 liter aan koffervolume. Deze Tang is dus zonder twijfel een absolute stouwkoning! Die ook nog eens 1.5 ton mag trekken via de trekhaak. We geven het maar even mee.
Blade range
Een sloep van een EV, dat zal wel zijn consequenties hebben op de range, niet? Wel, met 2.5 ton kan je deze Tang bezwaarlijk een pluimpje noemen. Toch gebruikt hij slimme techniek van BYD onder de kap. Zoals de Blade Battery die in dit geval 84 kWh groot is (netto, LFP) en twee efficiënte elektromotoren die gezamenlijk 517 pk en 680 Nm koppel opwekken en zorgen voor vierwielaandrijving. Het resultaat? In ons geval een gemiddeld verbruik van 23,1 kWh/100 km. Of anders gezegd: 363 km range.
Dat zijn natuurlijk geen wereldschokkende cijfers maar je mag niet vergeten dat deze Tang écht wel een gigant op poten is én dat een elektrische Renault Kangoo en Volkswagen ID.Buzz zowat hetzelfde verbruiken (dan wel niet meer). In die zin toont deze Tang duidelijk dat BYD onderhuids voor staat op Europese concurrentie. Zelfs Tesla gebruikt de BYD Blade Battery in zijn auto's.
Grote vriendelijke reus
Qua rijden mikt de Tang duidelijk op comfort. Hoewel hij vanuit stilstand in amper 4,6 seconden de honderd aan kan tikken doet hij dat vooral heel sereen. Deze grote vriendelijke reus steekt dan ook niet onder 7 stoelen of banken dat hij het liever op z'n gemak doet, zonder daardoor aan te voelen als een zwalpende massa op vier wielen. Het onderstel en de demping weten wonderwel weg met onze Belgische wegen en zelfs die - op het eerste gezicht te groot bemeten - 22-duims velgen gooien geen roet in het eten. Het stuurgevoel is aangenaam maar wat vaag en ook de energierecuperatie voor het zogenaamde one-pedal-driving is wat ondermaats. Tot op het punt dat je soms niet door hebt of er überhaupt wel iets gerecupereerd wordt.
Zonde, want elke recuperatie zorgt natuurlijk voor een lager verbruik en minder oplaadnood. Want qua opladen is de Tang alvast geen hoogvlieger. Het is te zeggen, zowel AC-laden aan maximaal 7,4 kW (via één fase) en snelladen aan maximaal 120 kW DC doet je niet in zwijm vallen. Toch niet in tijden waar 11 kW (tot 22 kW) AC stilaan de norm wordt en concurrenten over de 200 kW gaan qua DC-laden. Ga je daardoor dagdagelijks staan vloeken? Nee. Maar wanneer het allemaal wat sneller moet gaan wel.
Geen budget EV
Nu goed, hij is ruimer dan de plantenafdeling van Ikea, snel zat en biedt plaats aan zeven personen in alle comfort. Dan vergeef je 'm toch meteen van zijn oplaadzonden? Nou, eigenlijk wel. Al mag je natuurlijk niet vergeten dat dit geen budget-EV is. BYD vraagt 72.140 euro voor deze Tang. Bijbetalen kan enkel voor de rode lakkleur (€363), alle andere kleuren zijn standaard. Hoewel er een rist elektrische 7-zitters om de hoek loeren, heeft deze Tang nog even het koninkrijk voor zichzelf. Zo zijn er momenteel elektrische busjes met zeven zitplaatsen (denk Peugeot, Renault, Citroën, Mercedes), is er de eigenaardige Maxus Mifa9 en de onbetaalbare Mercedes EQS SUV.
Welke concurrenten er dan in de nabije toekomst aandacht komen wegkapen? Wel, denk aan de recent voorgestelde Volvo EX90, de productieversie van de Kia EV9, een nog naamloos model van Skoda dat gebaseerd is op de Vision 7S en vooral de op til staande zevenzitsversie van de Volkswagen ID.Buzz.
Conclusie
De BYD Tang doet op verschillende manieren denken aan je schoonmoeder. Zo ontfermt hij zich met plezier over een roedel kinderen, verwent hij als geen andere onderweg en stelt hij veiligheid voorop. Net zoals je schoonmoeder kan hij echter niet zo goed uit de voeten met infotainment, is hij niet de meest zuinige en heeft hij stiekem nood aan een facelift.
Specificaties
Vermogen | 517 pk |
---|---|
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 489 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs basismodel | € 72 140 |
0 tot 100 km/u | 4.60 sec |
Rijtaks | 0 |
Reacties
door Loek Eekhout
door this
door John
door JL
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen