Dacia heeft een nieuwe Duster en die wordt in zijn derde generatie volwassener dan ooit. Daardoor zou je wel eens durven vrezen voor zijn prijskaartje want wie meer auto wil, moet doorgaans ook meer betalen… Maar niet bij Dacia, of toch niet indien je met een Duster op LPG kan leven.
Een dikke maand geleden trokken ze bij Dacia het doek van de nieuwe Duster en die pakte uit met een belangrijke belofte. Zo moest de SUV de “beste verhouding tussen prijs en prestaties” in zijn segment gaan bieden, en die prestaties zijn alvast niet verkeerd. Je kan de nieuwe Duster bijvoorbeeld voor het eerst krijgen met een hybride aandrijflijn terwijl de benzineversie de keuze biedt tussen voor- of vierwielaandrijving. Vanbuiten ziet het model er dan weer avontuurlijker dan ooit uit en het interieur mag genieten van meer technologie dan ooit tevoren. Het enige dat de Duster dus nog nodig heeft om zijn belofte na te komen, is een scherpe prijs.
Hybride, mildhybride of LPG?
Hou je vingertjes dus maar weg, want scherp is die prijs inderdaad geworden. Zo biedt Dacia al een nieuwe Duster aan vanaf 18.990 euro, waarmee hij eigenlijk maar 1.000 euro duurder is dan het uitgaande model. Toch is de basisuitrusting er aanzienlijk op vooruitgegaan en dat hebben we deels te danken aan moedertje Europa. Zo zijn er meteen heel wat verplichte veiligheidssnufjes aanwezig zoals verkeersbordherkenning en een noodrem- en rijstrookassistent terwijl de goedkoopste ‘Essential’-versie ook al over 16-inchvelgen, cruise control en parkeersensoren achteraan beschikt. De Duster ‘Expression’ gooit daar zaken als smartphoneconnectiviteit en een digitaal instrumentarium bovenop voor 20.990 euro en afhankelijk van je smaak, kan je de Dacia nadien voor zo’n 24.000 euro laten aankleden als avontuurlijke ‘Extreme’ of chiquere ‘Journey’.
Er is echter één ‘maar’, al kan je die ‘maar’ gerust ook als iets positiefs zien. Zo is de enige Duster die je in dat goedkoopste ‘Essential’-uitrustingsniveau kan krijgen er eentje met een Eco-G 100-motor en die rijdt op LPG. Dat is best voordelig aan de pomp, maar wil dus meteen zeggen dat je voor elke Duster op benzine moet bijleggen. Stiekem is dat nog geen klein beetje ook, want het goedkoopste exemplaar met de TCe 130-benzinemotor is een ‘Expression’ van 22.490 euro. Dan heb je echter wel meteen een 1.2-liter driecilinder met mildhybride ondersteuning en wil je de Duster als full hybrid, dan haal je de ‘Expression’ als ‘Hybrid 140’ in huis voor 26.190 euro. Zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door Thierry
door Rob Bruining
door Ronald
door Cardinaels
door Joram Van Acker
door Cardinaels
door CL van Dijk
door Niet Paul
door C.jol
door Miranda
door Thierry
door Jan Verdonkschot
door Djea
door Ronny
door Ronnie
door Fons slijderink
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen