Kijk, "Opel" en "tijdloze schoonheden", het pas grotendeels niet samen in één zin. Toch wil ik een uitzondering maken voor één model dat jaar na jaar beter op het netvlies lijkt te vallen. Nee, ik heb het niet over de Manta of Admiral, wel over een vrij recente auto in de honderdjarige geschiedenis van het merk. De eerste generatie Opel Astra GTC. Echt waar.
Des Opels
De in 2004 verschenen Astra GTC van de derde generatie Astra is een blik terug in de tijd toen de gehele autosector nog niet geveld was door de crossover-koorts. Ik wil niet klinken als de oude man die naar wolken schreeuwt, maar de Astra Gran Tourismo Compact is een toonbeeld van een betere tijd in autoland. Een tijd toen zowat elke modale hatchback ook een driedeursvariant, station, coupé en cabrio kreeg. Beeld je dat even in, crossoverkoper.
Bij zijn lancering was de Astra GTC geen vehikel dat autoland op z'n kop zette. Designer Friedhelm Engler - die trouwens nóg steeds nieuwe Opels pent - introduceerde een nieuwe hoekige designtaal voor Opel, maar onderhuids was het des Opels: eerder ratio dan emotie. Mijn broer had ooit een Astra GTC, met een tergend trage 1.3-liter diesel. Het was een motor waar je - beeld je nog maar eens in - een dieselpremie voor kreeg van de overheid, maar waarmee je Astra wel 13,6 seconden nodig had om de honderd aan te tikken.
En toch... begint de eerste generatie Astra GTC op me te groeien. Niet enkel omdat je weet dat 'ie nog gebouwd werd in Antwerpen, maar ook omdat het design er jaar na jaar tijdlozer uitziet. Ofwel moet ik dringend mijn ogen nog eens laten testen.
Heb jij ook zo'n modale auto die je steeds knapper vindt worden? Laat het even lekker weten hieronder...
Reacties
door Waxweazel
door Maarten
door JL
door Yannick
door Adriaan
door Willy Lodens
door Autofreak
door Mathieu
door HH
door Kristof
door Nick Van Hemelryck
door Gedece
door AVR
door Brack Michel
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen