Autonieuws: Fun

Aston Martin steekt zelf draak met Cygnet door er V8 in te droppen

Zonder twijfel één van de meest belachelijke creaties van het voorbije decennium, de Aston Martin Cygnet. Want het stadswagentje kostte stukken van mensen en was in realiteit niets meer dan een Toyota iQ met een lap leder in het interieur. Om deze misstap goed te maken zwieren de Britten nu een V8 in het kleintje. Ja, wij weten ook niet goed wat er van te denken.

Met de DB11, Vantage en DBS Superleggera zou je denken dat de ingenieurs van Aston Martin het druk genoeg hebben. Fout. Want blijkbaar vonden ze nog de tijd om een Cygnet onder handen te nemen... duchtig onder handen te nemen. Want plots pakt het kleintje uit met V8-kracht en achterwielaandrijving. Jawel, dat las je goed.

Hoe de Britten er in geslaagd zijn om een 4,7-liter V8 te rammen in de baai waar normaal een 1.3 viercilinder hangt is ons een raadsel. Al valt wel op dat de gehele carrosserie hoger staat dan normaal (= meer ruimte voor motor) en dat het dashboard een stukje verder naar achteren valt. Het resultaat is dat de Cygnet het niet meer met 97 pk moet doen maar wel met 430 pk. Ja, wij kunnen dit ook enkel met een glimlach aanschouwen.

Image
aston-martin-cygnet-v8-concept-2018

Die 430 paarden mogen voortaan naar de achterwielen die net zoals vooraan beroep mogen doen op een onafhankelijke ophanging. Het gewicht stijgt door de conversie wel naar 1.375 kg (+/- 400 kg), de distributie blijft wel op een mooie 50/50. Nodig hoogstwaarschijnlijk om niet in elke bocht achterstevoren te staan. Van absoluut kneusje naar meest van de pot gerukte hothatch? Zeker en vast. Alleen blijft deze V8 Cygnet natuurlijk een éénmalige creatie van de jongens bij Q, de personalisatie-afdeling van Aston Martin.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen