Autonieuws: Officieel

Even guitig: Citroën C1

Citroën mag met de C1 een paar dagen later dan Peugeot hun nieuwste kleine voorstellen. Veel verschillen vertonen ze niet, de grootste afwijkingen zitten in de voorzijde.

Citroën ontwikkelde de C1 samen met Peugeot en Toyota. Die laatste moet haar versie van het model nog voorstellen, dat verwachten we in de komende weken. Intussen toont Citroën alvast wat beelden van de C1, die vooral vooraan verschilt van de Peugeot 108.

rond gezicht

Citroën kiest voor grote ronde koplampen waar de richtingaanwijzers boven worden geplaatst, in een aparte unit. Dat laat de wagen wat guitig ogen. Dat wil daarom niet zeggen dat hij minder volwassen is geworden dan de Peugeot. Beiden hebben bijna dezelfde afmetingen op en centimetertje na (3,46 m lang, 1,62 m breed). Ook bij Citroën vinden we een drie- of vijfdeursvariant terug.

Het open dak gaat bij Citroën "Airscape" heten, aangezien ze bij Citroën graag met Air in de benamingen werken. Verder voorziet Citroën de C1 ook van snufjes die hem een niveau hoger brengen; zo wordt een achteruitrijcamera, keyless entry of een 7 inch touch screen beschikbaar.

Onder de motorkap van de C1 zijn alweer kleine motoren te vinden. Zo is er de 1.0 met 68 pk (88 g/km) en de 1.2 met 82 pk (99 g/km), net als bij het zustermerk Peugeot.

De Citroën C1 wordt volgende week voorgesteld op het salon van Genève.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen