Autonieuws: Officieel

Nissan LEAF 'RapidGate': Wat je moet weten

In de uithoeken van het internet is een controverse ontstaan omtrent de nieuwe Nissan LEAF. Eentje die de term 'Rapidgate' opgeplakt krijgt en aantoont dat er 'problemen' zijn met het opladen van de elektrische wagen. Tijd voor een verduidelijking.

Nee, je bent hoogstwaarschijnlijk deze ochtend niet opgestaan met de vraag; Wat is Rapidgate? Alleen beginnen bewijzen zo vaak de kop op te steken dat we er niet meer rond kunnen. Want jawel, er is een probleem met het oplaadproces van de nieuwe Nissan LEAF. Ga nou niet meteen je bestelling annuleren, laat het ons eerst verduidelijken.

Luchtkoeling

Rapidgate gaat puur over het snelladen van de nieuwe generatie Nissan LEAF. Daar beginnen eigenaars te merken dat het proces gemakkelijk 50% vertraagd kan worden door een beslissing van Nissan. Waardoor een oplaadmoment van een halfuurtje à drie kwartier om de batterij 80 procent vol te krijgen plots een dik uur tot een uur en half kan duren. Hoe dit komt?

Image
nissan-leaf-rapidgate

De schuldige lijken we te vinden bij het koelingssysteem van de batterijen. Dat maakt gebruik van luchtkoeling in plaats van vloeistofkoeling. Het resultaat is dat de batterij over lange afstanden snel opwarmt. Een euvel dat ook eigenaars van de vorig generatie LEAF bemerkten en in sommige gevallen zorgde voor prematuur capaciteitsverlies in de batterij. Om dat tegen te gaan heeft Nissan beslist bij de nieuwe LEAF het oplaadproces beter te managen. In die zin dat het natuurlijk niet aangeraden is om een al warme batterij serieus onder stroom te zetten (lees: nog meer warmte).

Roadtrip-problemen

Het gevolg daarvan is evenwel dat eigenaars van nieuwe LEAFs opmerken dat de opgegeven oplaadsnelheden aan een snellader (50 kW per uur) niet wordt gehaald en dat het aantal kilowatt tot wel 50 procent kan teruggedrongen worden. Als je dan weet dat een batterij 40 kW groot is en je aan 25 kW aan het opladen bent (aan een snellader), dan sta je dus al snel een uur te wachten om wat peut in de batterijen te krijgen.

Image
nissan-leaf-rapidgate

De kanttekening aan heel dit verhaal? Gezien het feit dat het systeem pas ingrijpt bij hoge temperaturen, merken eigenaars het probleem ook pas op bij verre afstanden. En met verre afstanden bedoelen we letterlijk; verre afstanden. Iets specifieker zal het voorval pas de kop op duiken bij het derde snellaadmoment tijdens een trip. Of in afstand, na 560 km volgens de opgegeven standaarden (realistisch zo'n 350 à 400 km).

Bekijk zeker onderstaande video waarin ze dieper ingaan op de materie...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen