Autonieuws: Officieel

WLTP: Peugeot 308 GTI tijdelijk uit productie

Een nieuwe week en dus een nieuwe sportieveling die ten prooi valt aan de WLTP-cyclus die later dit jaar in voegen treedt. Deze keer eentje uit het Franse kamp; de Peugeot 308 GTI. Het Franse merk zal de productie ervan enkele maanden staken om de hothatch aan de partikelfilter te helpen.

Het wordt stilaan duidelijk dat auto's met duchtig wat pk's uit hun benzinemotoren er niet meer komen zonder roetfilter in de WLTP-cyclus. Waardoor er duchtig wat slachtoffers aan het vallen zijn voor de autoliefhebbers. Laatste in lijn is de Peugeot 308 GTI. Al is de schade relatief gezien beperkt. Peugeot heeft namelijk besloten de snelle Fransoos vanaf juni op een productiestop te zetten tot oktober.

Reden daarvoor is dat de productielijn - en aandrijflijn van de GTI - aangepast moet worden voor de installatie van een roetfilter op de 1.6 viercilinder turbobenzine. Andere merken lieten eerder al uitschijnen dat de realiteit niet zo simpel is als 'gewoon die filter er op zwieren', omdat plaats vaak beperkt is. Peugeot drukt hothatchliefhebbers echter op het hart dat de 308 GTI met roetfilter over 270 pk blijft beschikken.

WLTP-lijst dikt aan

Met de 308 GTI is de lijst van WLTP-slachtoffers weer wat voller. Al is 'slachtoffer' misschien de foute bewoording, want automerken geven eigenlijk door de aanpassingen grif toe dat hun auto's schabouwelijke cijfers zouden halen in de nieuwe meetcyclus voor normverbruik en uitstoot. Vaak tot op zo'n punt dat automerken besluiten dat het simpeler (lees: goedkoper) is om een model gewoon volledig uit het gamma te halen.

De lijst van geaffecteerde modellen is dan ook bijna niet bij te houden. Van de BMW M3, over de Renault Twingo tot het verdwijnen van V6-motoren bij Jaguar en als kers op de taart Porsche die tijdelijk enkel uit stock gaat leveren. Check hier maar even hoe vaak we de WLTP-term boven moeten halen...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen