Autonieuws: Officieel

Officieel: Nissan Leaf e+ doet het met broodnodige batterijgroei (2019)

Dat de range van de huidige Leaf met 40 kWh-batterij ietwat teleurstellend is in het huidige elektrolandschap is een understatement van formaat. Nissan brengt nu soelaas met de Leaf e+, een variant van de Leaf die een batterij van 62 kWh onder de schulp krijgt, waardoor de range naar de 400 km zou moeten kruipen.

Links en rechts werd de - laat ons eerlijk zijn - grondlegger van het segment voorbijgestoken door de concurrentie. Niet enkel door dure inzendingen zoals de BMW i3 maar ook door rakkers zoals de Hyundai Kona EV en Kia e-Niro. De Leaf, die stond er bij en keek er naar met zijn 40 kWh aan batterij. Hoewel daarmee straffer dan de generatie voordien zorgt een rits aan nieuwe elektronica er voor dat je moet mikken op een range van 200 kilometer. Tot nu, want Nissan geeft eindelijk wat het al sinds de lancering van de nieuwe Leaf belooft; een grotere batterij.

385 km range

Die batterij noemt het Japanse merk "Nissan Intelligent Power" en doet het met 288 cellen in plaats van 192 cellen. In mensentaal; van 40 kWh naar 62 kWh. Waardoor de Leaf plots mooi in tred loopt met de strafste Hyundai's Kona EV van deze wereld. Europese cijfers zijn er nog niet maar Nissan gaat er prat op dat de Leaf e+ 385 kilometer ver zal geraken in de nieuwe WLTP-cyclus.

Image
Nissan Leaf e+ 62 kWh 2019

Naast de batterij-upgrade geniet de e+ ook van een elektromotorboost. De versie met 150 pk wordt ingewisseld voor een exemplaar met 217 pk (340 Nm). De reguliere Leaf (met 40 kWh) blijft in de cataloog staan met 150 pk, waardoor de Leaf e+ het gamma vervoegd. Tegen de zomer zal Nissan de straffere Leaf leveren in Europa. Zowel de reguliere Leaf als Leaf e+ krijgen trouwens een subtiele jaarupdate waarbij het infotainmentscherm een maatje groeit tot 8-duim.

Image
Nissan Leaf e+ 62 kWh 2019

Tenslotte nog eentje voor de techgeeks; ook de Leaf e+ blijft vasthouden aan de Japanse ChAdeMo-standaard en passieve koeling om op te laden in plaats van de Europese CCS-standaard met actieve koeling. Al belooft Nissan een oplaadsnelheid van 70 kW met een piek van 100 kW, waar beschikbaar natuurlijk.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen