Autonieuws: Officieel

Officieel: Renault Mégane R.S. Trophy-R is ringkoning (2019)

Laat 21 mei 2019 te boek staan als de dag dat Renault terug het ringrecord van voorwielaandrijvers naar zich toe trok. Slagwapen van dienst? De Mégane R.S. Trophy-R. Veel beter dan dit worden voorwielaandrijvers niet. Sacrebleu!

Renault Sport had dankzij de vorige generatie Mégane R.S. serieus wat druk op haar schouders. Want de nieuwe, die moest minstens zo goed zijn, ook al doet 'ie het met extra deuren. Sneller is de nieuwste alvast, want een Mégane R.S. wist zopas een nieuw record neer te zetten op de Nürburgring voor voorwielaangedreven auto's. Waardoor de Honda Civic Type-R zijn kroontje op mag sturen naar Frankrijk.

Gewicht is de vijand

Daarvoor gebruikte Renault niet zo maar een Mégane R.S., wel de Mégane R.S. Trophy-R. De extremere vorm van de al best extreme Trophy-uitvoering. Het R-derivaat blijft teren op de 1.8-liter viercilinder turbobenzine met 300 pk en 420 Nm maar werd nog een duchtig onder handen genomen. Het resultaat? 130 kilogram minder om mee te zeulen. Renault treedt niet in detail maar denk een achterbank die naar de vuilbak mocht, lichter glaswerk en uitlaatlijn.

Image
renault megane rs trophy-r 2019

Renault werkte trouwens samen met enkele gekende toeleveranciers om deze Trophy-R te creëren. Zo deden Brembo, Öhlins en Akrapovič een duitje in het zakje. Een ringrecord, dat mag je trouwens pas op je naam schrijven als de auto ook daadwerkelijk straatlegaal is. Dus jawel, Renault zal "enkele honderd exemplaren" gaan leveren van deze Mégane R.S. Trophy-R.

Hoe snel Renaults nieuwste juist is? Kijk maar even zelf!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen