Autonieuws: Officieel

Officieel: Voor de Renault Mégane R.S. Trophy-R moet je snel zijn

De overtreffende trap van de overtreffende trap van de snelste Renault Mégane zal maar 500 keer van de band rollen.

De Renault Mégane R.S. Trophy-R is namelijk de verbeterde versie van de Trophy, die op zijn beurt een verbeterde versie van de Mégane R.S. is die als basis een verstandige Franse hatchback heeft. Wie houdt er nu niet van superlatieven?

Belangrijk circuit in Duitsland

Mei dit jaar trok Renault met hun Mégane R.S. Trophy-R richting de groene hel om de titel van snelste voorwielaangedreven hatchback terug mee naar Frankrijk te nemen, met succes. Sindsdien zit de Trophy-R bovenaan op de troon en kan hij tegen het einde van het jaar in je garage overnachten. Wel alleen als je snel genoeg bent en één van die 500 stuks kan bemachtigen. Vooralsnog is het prijskaartje ons onbekend.

Image
Renault Mégane R.S. Trophy-R

Zo een Trophy-R krijgt dezelfde turbogeblazen 1.8-benzine motor met - net zoals in de Trophy - 300 pk en een mechanisch sperdifferentieel. Het verschil zit 'm echter in het feit dat de R enkel te verkrijgen is met een handbak en dat hij zonder opties 130 kg minder in de weegschaal legt. Een Mégane R.S. Superleggera, zeg maar.

Driedeurs

Om dat gewicht te besparen haalt Renault de achterbank weg, wordt de uitlaat vervangen door een exemplaar uit titanium van Akrapovic, een motorkap uit carbon, die laatste weegt al gauw de helft minder dan een originele. Verder kan je de koolstofvezel velgen op de optielijst aanduiden wat 2 kg per wiel schilt en zelf een accu die 4,5 kg minder weegt. Om nog wat extra gewicht te schrappen krijg je speciale kuipzetels - 7 kg per stuk lichter -, dunnere ruiten en portieren achteraan... die niet open gaan. Nog niet gek genoeg? De ruitenwisser achteraan ontbreekt en er is gekozen voor het 7-inch infotainmentsysteem, die van 8,7-duim weegt maar liefst 250 gram meer.

Image
Renault Mégane R.S. Trophy-R

Naast gewichtsbesparing is de ophanging anders afgesteld, krijgt de vooras meer negatieve camber en halen ze de meesturende achteras weg. Dat is nog eens -38 kg, nu stoppen we echt over het gewicht. Speciaal aanpasbare dempers van Öhlins en standaard krachtigere remmen van Brembo die optioneel kunnen vervangen worden door koolstofkeramische exemplaren zitten er ook op. Hier en daar wat aerodynamische snufjes om beter door de lucht te snijden maken het geheel compleet.

Voor de mensen die cijfers willen zien: van stilstand naar 100 km/u in 5,4 tellen. Een topsnelheid van 262 km/u en een tussensprint van 80 naar 120 km/u in amper 2,9 seconden. Het kan al wel tellen voor een hete hatch.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen