Autonieuws: Officieel

Dit zijn ze, de laatste Subaru's WRX STI... denken we toch (2019)

Een icoon in autoland staat aan de vooravond van zijn pensioen. Want Subaru kondigt met de WRX STI EJ20 Final Edition en de WRX STI S209 het einde aan van de mythische sedan met heftige spoilers en gouden velgen. Opvolging? Daar moet je niet meteen op hopen.

Zowat elke Autofan kent de 2JZ voorin de Toyota Supra, of de RB26DETT die klappen uitdeelde in de Nissan Skyline de voorbije decennia. Maar EJ20, dat zegt je waarschijnlijk weinig. Toch is dit een motorblok dat Subaru sinds 1989 in haar snelste modellen lepelt. Een blok dat ook dienst deed in de verschillende generaties van de (Impreza) WRX STI. Het blok met de typerende boxergrom uit de uitlaat. Jarenlang uniek voor een viercilinder.

Japan only?

De essentie van dat blok zit nog steeds in de huidige WRX STI, een auto die stilaan acht jaar op de teller heeft staan. Waardoor Subaru met een rits andere nieuwe modellen bij de dealer het tijd vindt om de sportieve sedan op pensioen te sturen. Daarvoor brengt het deze WRX STI EJ20 Final Edition op de proppen. Een modelletje dat zonder twijfel enkel aan de man zal worden gebracht in Japan.

Image
Subaru WRX STI EJ20 S209

Waarom? Wel, in Europa en de VS gebruikt de WRX STI namelijk een 2.5-liter grote boxermotor en niet de EJ20. In Amerika heeft Subaru daardoor besloten de WRX STI S209 te lanceren als beperkt model om de pijn te verzachten. Met een gelijkaardig receptuur maar wel een andere motor voorin. De kans dat België een speciale versie krijgt lijkt ons uitermate klein. Of de Belg daar überhaupt van wakker ligt?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen