Autonieuws: Officieel

Dacia Spring is goedkoop maar langzaam (2021)

Dacia heeft in de aanloop naar de lancering van budget-elektroauto Spring meer data vrijgegeven. Heb je even tijd?

Tijd en geduld is wat je nodig zal hebben om met deze Spring van 0 naar 100 te rijden. Met zijn elektromotor van 45 pk sterk en een koppel van 125 Nm is hij niet rijkelijk voorzien van vermogen. Ook de accu van 27,4 kWh groot is niet enorm.

sightseeing

Dat maakt 'm natuurlijk goedkoper en sneller op te laden maar het zorgt er ook voor dat de Dacia Spring geen snelheidsduivel is. Dacia geeft acceleratiewaarden op in 0-50 km/u en dat is volgens ons al geleden van de Renault Twizy dat we nog zo'n tijd zagen. In 5,8 seconden ben je aan 50 km/u en vanaf dan duurt het tergend lang vooraleer je de 100 km/u bereikt. Liefst 19,1 seconden doe je erover, bijna genoeg tijd om nog een praatje te maken met de buurman die voorbijgewandeld komt. Hernemen van 80 naar 120 doe je in 26,2 seconden.

Image

De Dacia Spring zal dan ook geen auto zijn die je vaak op de snelwegen wil tegenkomen, ook al niet omdat de topsnelheid beperkt is op 125 km/u. Het voordeel is wel dat je dankzij de lichte motorisatie en relatief kleine accu toch 305 km ver geraakt in stadsgebruik en 230 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Dat komt omdat de Spring zelf ook maar 970 kilogram weegt.

hij komt, hij komt...

Opladen doe je in 13,3 uren aan een 2,3 kW lader, in 4,5 uren aan een 7,4 kW wallbox. Ook DC-snelladen kan, in 56 minuten ga je dan van 0 naar 80 procent. Dat is bijna even snel als je acceleratie.

Dacia brengt de Spring volgende week naar de Belgische pers voor een test, we verwachten tegen dan ook de prijzen. In Frankrijk gaat hij alvast 12.403 euro kosten, al heeft Dacia voor die prijs wel al de Franse overheidskorting ingecalculeerd. De eerste leveringen worden in de herfst verwacht.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen