Autonieuws: Officieel

Volkswagen ID.4 GTX lanceert nieuwe sportieve lijn (2021)

Volkswagen wil ook hete pepers maken van de elektrische voertuigen in het gamma. De ID.4 GTX is de eerste in de rij. Is een elektrische SUV op steroïden wat we op onze oprit willen zetten?

De ID.4 is volgens Volkswagen alvast de beste keuze om de GTX-lijn op te introduceren. Daarmee volgt de ID.4 de Golf inzake performance-modellen. Eerder gebruikte Volkswagen de Golf als basis voor de GTI-, GTD- en GTE-versies, badges die andere modellen later ook opgespeld kregen.

vierwielaangedreven

De ID.4 GTX maakt alvast gebruik van twee elektromotoren, een asynchrone motor (ASM) op de vooras en een krachtigere Permanent Sychrone motor (PSM) op de achteras. Samen leveren ze 299 pk aan vermogen, daarmee wordt de ID.4 GTX op dit moment de krachtigste elektrische wagen in het Volkswagen-gamma. Tegelijk zorgt de motorcombinatie voor een vorm van vierwielaandrijving, alweer een primeur in de ID-reeks.

Image
Volkswagen ID.4 GTX (2021)

De ID.4 GTX rijdt in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u en doet de 0-60 km/u zelfs in 3,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u, maar daarin is Volkswagen niet de enige. Volkswagen spreekt zelf over een verbruik van 19,1 tot 18,1 kWh volgens de NEDC-cyclus.

Een gek zicht is het wel, om in de ID.4 GTX te stappen en hem op te nemen als een sportieve versie, om vervolgens te zien dat er niks van schakelpook in het interieur te vinden is. De ID.4 GTX neemt het interieur van de ID.4 over en krijgt een even wijds aandoend interieur. Met een wielbasis van 2,77 meter kom je alvast geen plaats tekort. De chauffeur kan verder kiezen tussen vijf verschillende rijprofielen; van Eco en Comfort over Sport en Traction tot Individual.

Image
Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Optioneel kan ook de demping worden aangepast. Doe je er nog een Sport package bovenop, dan krijg je nog progressieve sturing en een verlaging van 15 millimeter cadeau. Al staat de ID.4 GTX dan nog altijd 15,5 centimeter hoog boven de grond.

discrete sporter

Verder heeft Volkswagen haar best gedaan om de ID.4 GTX een trainingspak aan te meten, al blijft het zo discreet dat het op de foto's amper te zien is. De air intakes zijn hier in het glanzend zwart gelakt. De buitenste grilles omvatten LED-lampjes die een eigen signatuur geven aan deze GTX-versie. Ook achteraan is het de LED-verlichting die het onderscheid maakt, door de negen apart opgestelde LED-units. Met ingeschakelde verlichting licht ook de streep tussen beide lichtblokken op.

Image
Volkswagen ID.4 GTX (2021)

Ook werden de deurstrips in carrosseriekleur geschilderd en werden het dak en de achterspoiler in zwart gelakt. De diffusor in de achterbumper krijgt dan weer een grijze kleur aangemeten.

480 km GTX'en

De accu heeft een capaciteit van 77 kWh, waarmee er volgens de WLTP 480 kilometer ver gereden kan worden. Volgens Volkswagen heeft de accu na 8 jaar of 160.000 kilometer nog altijd 70 procent van zijn capaciteit. Laden doe je volgens VW liefst aan een Ionity DC-snellader en dan ben je in 30 minuten klaar voor de volgende 300 kilometer. De standaardkabel kan AC-output aan tot 11 kW.

Image
Volkswagen ID.4 GTX (2021)

De Volkswagen ID.4 GTX wordt in de zomer van dit jaar gelanceerd. In Duitsland gaat hij alvast 50.415 euro kosten, de Belgische prijs wordt later bekend gemaakt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen