Autonieuws: Officieel

Nissan al 2 jaar verlieslatend, Renault strooit extra zout in de wonde

Het gaat niet goed met Nissan. Het Japanse merk verloor het voorbije fiscale jaar maar liefst 1.1 miljard euro. Meer nog, al sinds maart 2019 heeft het merk geen cent meer verdiend. Partner Renault is hier allerminst blij om en laat subtiel via eigen kanaal weten dat Nissan de Renault Group een serieuze financiële mokerslag geeft. Of de liefde tussen beide merken al onder het vriespunt zit?

Dat Nissan in een crisis zit is bijna een understatement. Want sinds het gedwongen vertrek van CEO Carlos Ghosn - de man die nota bene Nissan winstgevend wist te maken destijds - zit het Japanse merk in het slop. Al sinds maart 2019 werd er geen cent winst meer gemaakt. Zo verloor de autobouwer vorig fiscaal jaar (april 2020 - maart 2021) nog vlot 1.1 miljard euro. Het doet het zowat 302 miljoen euro verlies van het fiscale jaar daarvoor (april 2019 - maart 2020) bijna op klein bier lijken.

Nissan verantwoord, Renault trapt na

Oorzaak? Corona en een chiptekort, aldus Nissan. Al is de neerwaartse spiraal uiteraard al wat langer aan de gang. Want sinds de Ghosn-affaire (Nissan heeft haar eigen CEO aangegeven aan de Japanse politie op verdenking van het verduisteren van bedrijfsgeld) weet het bedrijf niet welke richting uit te varen. Niet in het minst omdat de relatie tussen Nissan en Renault serieus bekoeld is sinds Carlos Ghosn werd aangegeven. Dat bleek vandaag nog maar eens. Want niemand minder dan alliantie-partner Renault nam de tijd om een persbericht uit te sturen waarin het extra onderstreept dat Nissan verlieslatend is.

Image
Nissan Europa problemen verlies

Jep, dat las je goed. Alsof Audi een persbericht over Volkswagen zou schrijven om te zeggen dat de T-Roc Cabrio de meest belachelijke auto is die ze sinds de Golf Sportsvan hebben gezien. Nu goed, Renault laat dus in een officieel bericht vallen dat Nissan het voorbije kwartaal - €73 miljoen euro heeft bijgedragen aan de inkomsten van het Franse merk. Ouch.

Image
Nissan Europa problemen verlies

Desalniettemin laat Nissan weten dat het dit fiscaal jaar verwacht break even te draaien. Anderzijds, wat zeg je op dit moment tegen je aandeelhouders? Zoals de kaarten momenteel liggen zal Nissan zich terug wat meer focussen op haar thuismarkt en de wereldwijde expansie wat terugdraaien. Het gevolg voor Europa is het verdwijnen van nicheproducten. Zo komt de opvolger van de 370Z, de 400Z, niet naar Europa en zal het gamma van Nissan binnenkort gaan bestaan uit enkele heavy hitters. Denk de pas vernieuwde Qashqai, denk Juke maar ook de elektrische Ariya en Leaf. Of Renault en Nissan nog lang alliantiepartners blijven? Mits de nodige relatietherapie kan alles natuurlijk...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen