Autonieuws: Officieel

Officieel: Ford E-Tourneo Courier is elektrische minibus met SUV-trekjes (2023)

Groene gezinnen verheugt u, want Ford heeft zijn minibusje op stroom voorgesteld. Dit is namelijk de E-Tourneo Courier, een compacte vijfzitter die flink wat ruimte belooft in combinatie met een zuiver elektrische aandrijflijn. En geen nood als het ‘minibus’-deel wat oubollig klinkt, want dat weet Ford vakkundig te verbergen.

Tegen 2035 moeten de verbrandingsmotoren eruit bij Ford, maar de Amerikanen wachten niet tot het laatste nippertje om op de elektrische bus te springen. Zo deden ze vorig jaar al hun groene plannen uit de doeken, waarbij ze een tiental nieuwe EV’s beloofden tegen 2024. Het merendeel daarvan komt interessant genoeg van Fords bedrijfswagenafdeling, en zo kregen we pas nog een E-Transit Courier te zien. En zoals dat dan gaat bij Ford, volgt er iets later een gestoelde variant.

Mini-Defender

Maak dus kennis met de E-Tourneo Courier, zeg maar een E-Transit Courier met een achterbank. Nu goed, gelukkig is er een stuk meer aan de hand dan alleen dat want de Tourneo-variant krijgt ook wat extra stoere opsmuk aangemeten. Zo steken de wielkastranden in het slijtvast zwart, werden de raamstijlen eveneens verduisterd en kleven er aluminium beschermplaten onderaan de bumpers. Alles samen zorgt dat voor een heuse SUV-look en kies je de E-Tourneo Courier dan ook nog eens in het legergroen met een wit dak, dan kijk je al helemaal aan tegen een Land Rover Defender-miniatuur… Best stoer dus, voor een verdoken bestelbreak.

Image
Ford E-Tourneo Courier 2023

Binnenin moet je vroeger opgestaan zijn om de verschillen met de E-Transit-versie te spotten, want het dashboard en de bedieningselementen blijven behouden. Reken dus op een strakke cabine die wordt gedomineerd door een groot bestuurdersdisplay en een infotainmentscherm in één doorlopende unit. Hoe verder je naar achteren kijkt, hoe duidelijker de verschillen natuurlijk wel worden. Zo tekent er een achterbank present die zich blijkbaar laat neerklappen én opplooien in een 60:40-verhouding. Hoeveel ruimte er dan ontstaat leren we nog niet, maar Ford verklapt dat deze nieuwkomer 44% ruimer is dan de uitgaande Tourneo Courier. Bovendien biedt de versie met het ‘E’-tje voor de naam ook nog eens een frunk onder de voormalige motorkap, goed voor 44 liter extra ruimte oftewel: één laadkabel.

Eerst Tourneo Courier zonder ‘E’

We zouden het namelijk bijna vergeten, maar deze E-Tourneo Courier is natuurlijk volledig elektrisch. Jammer genoeg is Ford hier niet vrijgeviger met de cijfers dan bij de onthulling van de E-Transit Courier, dus we weten nog steeds niet wat de batterijcapaciteit of de actieradius inhouden. De accu laat zich wel opladen aan snelheden tot 100 kW, waarmee je volgens de constructeur 87 kilometer rijbereik tankt in 10 minuten. Hem opladen van 10 naar 80% duurt dan weer 35 minuten aan de snellader, of een vijftal uur aan de reguliere laadpaal. De cijfers zijn dus identiek aan die van de E-Transit Courier, en dat geldt ook voor de elektromotor: die stuurt 136 pk naar de voorwieltjes.

Image
Ford E-Tourneo Courier 2023

Dat is echter niet de enige motorisatie die dit minibusje krijgt want inderdaad: er komt ook een Tourneo Courier zonder ‘E’. Die zal een 1.0-liter EcoBoost-benzinemotortje meekrijgen, goed voor een vermogen van 125 pk. Die laatste mag je al op onze wegen verwachten voor het einde van dit jaar, met bestellingen die openen vanaf de zomer. Op deze elektrische E-Tourneo Courier is het nog iets langer wachten: hij gaat in productie in de tweede helft van 2024.

Reacties

Deze elektrische wagen zie ik helemaal zitten op onze wegen; werkelijke klasse!...

door Sebastiaan Sercu
17/05/2023, 21u22


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen