Autonieuws: Officieel

Even knop omdraaien: Ford gaat van volumespeler naar nicheproducten in Europa

Ford zal zich de komende jaren steeds minder presenteren als een allemansvriend en steeds vaker de kaart van niche trekken. Daardoor moeten modellen, dealers en onze denkwijze over het Amerikaanse merk op de schop.

Hoewel je de modellen op elke hoek van de straat tegenkomt in Europa gaat het al even niet meer zo goed met Ford in onze contreien. Het merk met de Blauwe Ovaal dat in 2006 nog een marktaandeel van maar liefst 8,2 procent had in Europa, moet tegenwoordig genoegen nemen met minder dan de helft (3,7% eerste kwartaal 2023). Verandering was dus nodig. Die heeft het merk nu gevonden door zich te gaan etaleren als nichespeler.

Minder modellen... maar wel meer EV's

Ford heeft de tandwielen van deze ingrijpende verandering al aan het draaien gebracht. Niet in het minst door enkele extreem populaire modellen voor Europa buiten te kegelen. We hebben het dan uiteraard over de Fiesta, Focus, Mondeo, S-Max en Galaxy. Gezinswagens die ingewisseld worden door inzendingen zoals de elektrische Explorer, offroader Bronco en musclecar Mustang.

Image
Ford Belgie modellen

Binnenkort zal het gamma van Ford dan ook bestaan uit SUV's, SUV's en SUV's... én de Ford Mustang. Tegen 2030 zal het Amerikaanse bedrijf in Europa dan weer de overschakeling hebben gemaakt naar een volstrekt elektrische automerk. Een stevige hervorming... die ook de dealers voelen.

Andere mindset

Want jawel, de Europese Ford-dealers voelen de bui al hangen. Wanneer je moederbedrijf minder auto's met meer marge wil verkopen, is er ook nood aan een kleiner dealernetwerk. Ook daar is Ford al volop mee bezig, met een heuse herstructurering in onze contreien. Daarbij worden dealers ook zogenaamde "agenten" die een vast percentage krijgen op de verkoop van een auto.

Image
Ford Belgie modellen

Dealers die dus jarenlang driecilinder Fiesta's verkochten aan groetmoeders, moeten nu plots Bronco's met een 2.7-liter twinturbo V6 verkopen aan die-hard offroadfans. Ook dat vergt enige gewenning natuurlijk.

Voor de Autofans

Of het nu alleen maar kommer en kwel is? Dat is misschien ook overdreven. Want door afscheid te nemen van volumemodellen, kan Ford plaats maken voor auto's waarvan het autohart sneller gaat slaan. Het kan dan misschien niet ieders smaak zijn maar een Mustang V8 of offroad-Bronco is tig malen interessanter dan een Fiesta Active of, we zeggen maar wat, de laatste generatie Ka.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen