Autonieuws: Officieel

Officieel: "Nieuwe" Renault Captur is dikke facelift (2024)

Renault mag dan wel spreken van de "Nieuwe" Captur, je kijkt wel degelijk naar de facelift van de tweede generatie die in 2019 het levenslicht zag. Laat dat de pret echter niet drukken, want de immer populaire B-segment crossover draagt een opgefriste snoet om van weg te dromen.

Elektrische auto's zoals de 5 E-Tech mogen dan wel goed staan op het palmares, het gros van Renaults klanten koopt nog steeds een auto met verbrandingsmotor. En dan nog liefst de Captur! Een B-segment crossover die het opneemt in een overbevolkt segment. Immers, bijna 1 op de 3 auto's die verkocht wordt, is een compacte crossover.

Stoere look

Renault beseft dus maar al te goed dat je fris moet blijven om een serieus deel van het marktaandeel te kunnen behouden. De huidige tweede generatie Captur draait al weer mee van 2019 en werd nog gepend onder het waakzame oog van Belg Laurens van den Acker. Tegenwoordig zit echter Fransoos Gilles Vidal aan het designroer, een man die voordien Peugeots van smoelwerk voorzag.

Image
Renault Captur facelift 2024

Dat merk je misschien wel aan de "nieuwe Captur". Want de snuit met dat herkenbare C-lichtsignatuur maakt plaats voor blokkige lijnen met een hogere motorkap. De Captur gaat van sierlijk naar stoer. Al zeker uitgerust in Esprit Alpine-plunje. Er zijn 14 configuraties voor de koetswerkkleuren, nieuwe velgen en een herwerkte achterkant waarbij de beglazing van de lichten voortaan doorzichtig is. Ben je wat thuis in het Renault-landschap, dan zal je uiteraard merken dat de opgefriste Captur wat dichter aanlijnt bij de nieuwe Megane E-Tech en Scenic E-Tech.

Android inside

Het interieur van de "nieuwe Captur" krijgt een subtielere evolutie. Het gros van de het dashboard blijft identiek maar herbergt wel een opgewaardeerde digitale instrumentcluster van 10.25 duim (optioneel) en een infotainmentscherm van 10.4-duim. Dat laatste rolt voortaan op Android Automotive, een primeur in het B-segment als we Renault geloven. De gehele stoelbekleding steekt in het nieuw en er valt nog amper chroom en leder te bespeuren.

Image
Renault Captur facelift 2024

Da's een bewuste keuze van Renault omdat het tegen 2025 geen dierlijke materialen meer wil gebruiken in het interieur. De achterbank, die is nog steeds verschuifbaar met 16 cm waardoor je de koffer kan laten groeien tot een riante 616 liter. Ga je voor de Esprit Alpine-uitvoering, dan krijg je trouwens een blauw-wit-rood vlagje op het dashboard. Lekker chauvinistisch. Al doet Volvo hetzelfde natuurlijk op zijn stoelen.

Bekende motoren

Onder de kap borduurt de "Nieuwe" Captur verder op de motoren die je al kent. Het lijkt zowaar een facelift! Zo is er een 1-liter driecilinder turbobenzine (1.0 TCE) met 90 pk en 160 Nm koppel. Die dient als instapper. Een trapje hoger kom je een 1.3-liter viercilinder turbobenzine tegen. Die is 160 pk en 270 Nm koppel sterk. Bovenaan het gamma staat de Captur E-Tech Full Hybrid. Die gebruik een 1.6-liter viercilinder en elektrokracht en beschikt daardoor over 145 pk en 205 Nm koppel. Met een CO2-uitstoot van 105 g/km was dit een populaire keuze bij de pre-facelift.

Image
Renault Captur facelift 2024

We dreigen in herhaling te vallen: maar vanaf deze zomer verplicht Europa een rist nieuwe standaardveiligheidsnufjes op auto's. Die ontbreken uiteraard ook niet op deze Captur. In totaal gaat het over 28 veiligheidssystemen, al zijn die niet allemaal standaard. Volgens Renault behoort de opgefriste Captur daardoor tot het hoogste niveau qua veiligheid. 't Is maar dat je het weet!

Reacties

De schrijver van dit artikel moet toch even zijn huiswerk maken. Ten eerste is Laurens van den Acker geen Belg maar een Nederlander. Verder staat Gilles Vidal niet aan het designroer maar hij werkt onder Lauren van den Acker.

door Johan Visser
11/06/2024, 22u26


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen