Autonieuws: Officieel

Hyundai Inster: budget EV met indrukwekkende range (2024)

2024 is hét jaar van de compacte meer betaalbare EV's. Hyundai doet nu ook zijn duit in het zakje met de Inster. Die neemt het op tegen Dacia Spring, Renault 5 E-Tech en Citroën ë-C3, maar overtreft ze vlot qua ruimte en range.

Vergeet de Ioniq line-up van Hyundai. Want de kans is groot dat deze Inster hét populairste elektrische model van het Zuid-Koreaanse merk zal worden. Daar heeft natuurlijk de prijs een groot deel mee te maken, maar ook het design en de specs zijn indrukwekkend voor een auto van dit formaat. ____ HYUNDAI INSTER IN HET KORT:
• Compacte elektrische hatchback
• Tot 355 km range
• Ruimer dan Renault 5 E-Tech
• Richtprijs: Vanaf +/- 25.000 euro
____

Ruimtewonder

Laat ons meteen beginnen met het formaat. De Inster is met een lengte van 3,82 meter en breedte van 1,61 meter een uitermate compacte hatchback geworden. Denk Dacia Spring, maar dan met nét wat extra lengte. Door zijn riante wielbasis (nu ja) van 2,58 meter kan hij echter schermen met de binnenruimte die je ook krijgt bij pakweg een Renault 5 E-Tech en Citroën ë-C3.

Image
Hyundai Inster prijs belgie info

Het is te zeggen: op het eerste gezicht lijkt deze Inster minder riant, maar Hyundai past een slim trucje toe. Neem nu de koffer van 230 liter. Die is inderdaad kleiner dan die van de Spring en co, maar optioneel kan je een schuifbare achterbank (in twee delen) krijgen. Offer je dus wat beenruimte op, dan krijg je plots een koffer van 351 liter. Da's ineens bijna op het niveau van een MG4! Gooi je de achterbank ook nog eens plat, dan spreek je over 1.050 liter. Volgens Hyundai kunnen twee volwassen languit in de koffer van de Inster liggen op een matras. Al nemen we die stelling met een korreltje zout...

Sterke technische basis

Geloof het of niet, maar deze Inster rolt niet op een specifiek voor elektrische auto's ontwikkelt platformen. Meer nog, hij gebruikt het onderstel van de Kia Picanto. Dat K1-platform (dat Hyundai ook voor de i10 en Casper gebruikt) werd voor het eerst omgebouwd om elektrische aandrijflijnen te slikken. Al lijkt het ons over een duchtige ombouw te gaan. Dat bewijst niet enkel het ontbreken van een transmissietunnel (en derhalve een verhoging aan de voeten op de achterste rij), maar bewijzen ook de technische specs.

Image
Hyundai Inster prijs belgie info

Oké hier gaan we: In de basis krijgt de Hyundai Inster een elektromotor op de vooras van 97 pk die zijn energie tapt uit een accu van 42 kWh. Daarmee is een range van zo'n 300 km mogelijk. AC-laden kan aan 11 kW en DC-snelladen gaat aan 85 kW. Daarmee overklast hij meteen rivalen zoals de Renault 5 E-Tech en al zeker de Dacia Spring. Mag het wat meer zijn? Dan is er ook een "Long Range" met een elektromotor van 115 pk en een accu van 49 kWh. Daarmee is een maximale range van 355 km mogelijk. Meer dan pakweg een Citroën Ë-C3. Ook Vehicle-to-Load (V2L) tekent present in deze Inster. Hyundai heeft dus duidelijk zijn huiswerk gemaakt.

Casper XL

Hoewel deze Inster zijn mosterd ging halen bij de Hyundai Casper die internationaal wordt verkocht, zijn er degelijk verschillen. Zo is deze Inster een slag groter, te zien aan de langere achterdeuren. Deze Casper XL krijgt retro designinvloeden en stoere crossover-kenmerken. Meer nog, op termijn komt er nog een Inster Cross op de markt. De snuit krijgt strakke led-dagrijverlichting met daaronder twee ronde led-bollen. Het oplaadpunt zit trouwens verstopt in de snuit. Achteraan legt Hyundia het bruggetje naar de Ioniq-familie door pixel-achterlichten te installeren.

Image
Hyundai Inster prijs belgie info

Op de persplaatjes zie je de Inster staan op hippe 17-duimers, in de basis zal hij worden geleverd op 15-duims stalen velgen met wieldoppen of 15-duims lichtmetalen velgen. Die 15-duimers zal je trouwens nodig hebben om de maximale range te behalen. We geven het maar even mee.

Zoals een Rolls-Royce

Binnenin heeft Hyundai er alles aan gedaan om de Inster geen budget-vibe te geven. Al viert plastiek de boventoon. Standaard krijg je alvast twee schermen van 10.25-duim. Eentje daarvan fungeert als instrumentencluster, het andere staat pal in het midden op het dashboard. Tuur je wat verder naar beneden, dan zie je een joekel van een cluster met fysieke knoppen. Een retro-knipoog die naar onze mening in meer auto's z'n comeback mag maken.

Image
Hyundai Inster prijs belgie info

Hyundai windt er geen doekjes om: de Inster is een reinste vierzitter. Dat merk je ook aan de achterbank die uit twee aparte stoelen bestaat. Zoals eerder gezegd is er de mogelijkheid om externe toestellen van peut te voorzien (van laptop tot airfryer), daarnaast kan je - Dacia-gewijs - een hoop hippe accessoires voor je Inster bestellen. Het gaat dan over zaken zoals magnetisch te bevestigen klaptafeltjes achterin maar ook over specifiek voor de Inster ontwikkelde paraplu. Kijk, dat vind je vaak enkel in een Rolls-Royce!

De prijs?

Tja, de prijs. Daar zitten we natuurlijk allemaal op te wachten. Want op dit moment hebben ze die bij Hyundai nog niet. Gezien de concurrentie in het segment, mikt het Zuid-Koreaanse merk uiteraard op een startprijs van zo'n 25.000 euro. Gezien hij pas begin 2025 onze markt opzoemt, gaan we er vanuit dat we tegen het Autosalon van Brussel de finale prijzen in handen zullen krijgen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen