Hoewel de Hyundai i20 halfweg vorig jaar nog een subtiele facelift kreeg, krijgt hij voor 2024 weerom een update. Daarbij zijn er vooral toegenomen (wettelijke) veiligheidsnufjes, minder vermogen voor de instapper én een nieuwe N-Line uitvoering.
De i20 is een vaak over het hoofd geziene B-segmenter. Zonde, want de compacte hatchback heeft zeker zijn kwaliteiten. Die worden nu aangescherpt met een opgefriste versie die 'm helemaal futureproof maakt in Europa.
Meer scherm voor meer bliepjes
Laten we beginnen met het verplichte nummertje: Ja, er zitten vanaf de opfrisbeurt meer standaard veiligheidsnufjes aan boord. Dat moet nu eenmaal van moeder Europa. Dat heeft evenwel tot gevolg dat de i20 voortaan standaard wordt uitgerust met het "grote" infotainmentscherm van 10,25-duim en navigatie. Want via de info van de navigatiekaarten kan de i20 het verplichte snelheidsbiepje laten weerklinken.
Anderzijds wil dat zeggen dat je daardoor ook standaard Apple Carplay en Android Auto aan boord hebt, net zoals OTA-updates bij de hogere uitvoeringen. Net zo aardig, toch?
Minder vermogen, meer N-Line
Op performance-vlak gebeurt er evenwel iets eigenaardig. Zo kan je de i20 enerzijds krijgen in een nieuwe sportievere N-Line uitvoering, maar komt hij met minder vermogen onder de kap. Het is te zeggen, de basisversie met 1.2-liter atmosferische viercilinder ziet zijn vermogen dalen van 84 pk en 118 Nm naar 79 pk en 113 Nm. De 1-liter driecilinder turbobenzine blijft beschikken over 100 pk.
Of er ook nog een i20 N in de prijslijsten zal staan na de update? Slecht nieuws, want zowel i20 N als i30 N worden dit jaar nog uitgefaseerd in Europa. Waardoor iets ons zegt dat de i20 N in alle stilte van het toneel zal verdwijnen. Op het moment van schrijven kan je er nog eentje samenstellen, maar het lijkt eerder over resterende stock te gaan.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen