Autonieuws: Teaser

Weg laadstress: Ford patenteert reservebatterij vermomd als dakkoffer

Zie je een elektrische auto best wel zitten, maar blijft dat opladen tijdens langere ritten je enige probleem? Dan zit er misschien wel een oplossing voor jou in de pijplijn. In de VS is namelijk een patentaanvraag opgedoken waarin Ford zijn idee voor een reservebatterij voorstelt, en die monteer je gewoon op het dak van je EV.

Het blijft één van de grootste vraagstukken in de overstap naar elektrische auto’s: voor je dagelijkse ritten rijdt zo’n EV waarschijnlijk meer dan ver genoeg, maar wat als je op reis wil? En vooral: wat als de rest van je omgeving op dat moment ook op reis wil, want dan wordt het al snel drummen aan de snellaadpaal… Tenzij, we zeggen zo maar iets, je geen skimateriaal in je dakkoffer hebt liggen, maar wel een extra set batterijen.

Is dat… een elektrische Bronco?

Dat lijkt althans wat de dames en heren bij Ford bedacht hebben, want een wakker lid van het Lightning Owners Forum heeft een patentaanvraag opgepikt waarin een wel heel eigenaardige dakkoffer beschreven wordt. Dat is er namelijk eentje met een ingebouwde laadkabel, want de enige functie van het apparaat is om zoveel mogelijk stroom op te slaan. Hoeveel stroom dat precies is verklapt de aanvraag niet, maar er staat wel te lezen dat de accu zich laat opladen zoals die van een EV en daarna in staat is om een elektrische auto op te laden zoals een laadpaal dat zou doen. Het gaat dus, voor de duidelijkheid, niet om een toestel om je rijbereik rechtstreeks te vergroten maar wel om de aandrijfbatterij van de auto bij stilstand te kunnen bijladen zonder een vrije laadpaal in de buurt.

Image
Ford dakkoffer batterij 2023

Ford spreekt zelf vooral over situaties waarin je met een EV onherbergzame gebieden gaat ontdekken, en dat brengt een eerste bedenking naar boven. Batterijen zijn namelijk best zwaar en onherbergzame gebieden best ruig, dus we willen niet weten wat er gebeurt wanneer je zijwaarts een helling aansnijdt met een paar honderd extra kilo’s bovenop je auto. Bovendien lijkt het ons daardoor ook niet eenvoudig om zo’n ‘verwijderbaar’ batterijpakket te verwijderen zonder dat je bijvoorbeeld een vorkheftruck paraat hebt. Onze grootste bedenking heeft echter niks te maken met de dakbatterij zelf, maar wel met de auto waarop die in de tekening gemonteerd zit. Wij zouden namelijk zweren dat we een Ford Bronco herkennen, maar die is er helemaal niet als EV… Wil je daarmee ook iets zeggen, Ford?

Reacties

Ik dacht gelezen te hebben dat er max 80kg op de dakdragers mocht rusten, verpakking en dragers inclusief. Dus zoveel energie zal er wel niet supplementair worden meegenomen

door Markse
12/06/2023, 19u56


Tenzij ze de energiedichtheid hebben kunnen opdrijven, zit je rond de 10kg per KWh aan batterijen. Dus idd, het zal geen enorme range-toename bieden.

door JL
13/06/2023, 15u05


Ik zie het nut niet meteen hiervan. Je kan niet tijdens het rijden bijladen (of toch dat is de bedoeling niet als ik het goed begrijp), maar je draagt die last wel mee tijdens het rijden. En los daarvan hoop ik dat het bij een patent aanvraag blijft, het zou jammer zijn dat ze zoiets kunnen patenteren.

door this
13/06/2023, 13u56


Daarnaast is er ook nog de extra luchtweerstand die een dakkoffer genereert en dus een hoger verbruik. Dan moet je opletten dat het geen nul-operatie wordt. Misschien kan het interessant worden voor de toekomst, anticiperend op een hogere energiedichtheid van de batterijen.

door Maarten
14/06/2023, 10u53


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen