Autonieuws: Varia

Touring geen fan van uitbreiding zone 30 in Antwerpse binnenstad

In onze teerbeminde *Scheldestad* wordt een strijd gestreden over een invoering van een nieuwe verkeersregel. Het Antwerpse stadsbestuur wil namelijk een uitbreiding van de zone 30. Tot nu toe is deze zone nog beperkt tot een gebied tussen de Scheldekaaien, de Leien, de Brouwersvliet, de Kasteelpleinstraat en de Scheldestraat. Het stadsbestuur wil dit gebied nu uitbreiden, tot ongenoegen van de ene partij en tot groot jolijt van de andere. **Wat is jouw mening?**

Onder de tegenstanders treffen we Touring aan. Zij noemen de geplande uitbreiding een excuus om geen coherent verkeersveiligheidsbeleid te moeten voeren. Ze wijzen hier op het feit dat volgens hen de Antwerpse politie nauwelijk snelheidscontroles uitvoert in de Antwerpse binnenstad en stellen dus de vraag of deze nieuwe maatregel wel gecontroleerd zal worden. Touring meent ook dat de maatregel geen maatschappelijk draagvlak heeft, aangezien deze niet echt strookt met de reële situatie in de uitbreidingsgebieden.

"De snelheidslimiet moet worden aangepast aan de weginfrastructuur en niet omgekeerd. Het instellen van maatregelen die de al zo geplaagde automobilist pesten geeft nog veel meer frustratie en agressie in het verkeer", aldus nog Touring.

Bij de groep van voorstanders zit VAB. Zij stellen louter niet principieel tegen te zijn, aangezien ze de Europese trend naar een dergelijk beleid reeds opmerkten. Zij stellen wel als voorwaarde dat de infrastructuur het trager rijden ook daadwerkelijk stimuleert. Of ze hiermee bedoelen dat we heel Antwerpen binnenstad moeten volleggen met snelheidsdrempels is me nog wat onduidelijk.

De stad claimt dat wanneer er minder snel gereden wordt, er minder verkeerslawaai zal zijn en het risico op ongevallen drastisch zal dalen. Om er voor te zorgen dat wij ons allemaal zouden kunnen houden aan deze snelheidsbeperking, zal de stad infrastructurele maatregelen nemen. Het stadsbestuur is er rotsvast van overtuigd dat deze verlaging van de snelheidslimiet een absolute vooruitgang zou betekenen voor de goede doorstroming van het verkeer.

De voetgangersbeweging staat vanzelfsprekend als een blok achter het voorstel van het stadsbestuur. Ze juichen de maatregel luidkeels toe: "Deze maatregel is een logische keuze van het stadsbestuur om de binnenstad veiliger en leefbaarder te maken en heeft alleen maar positieve effecten. De invoering van zone 30 is een absolute must!"

Het Antwerpse schepencollege zal het voorstel in mei voorleggen aan de gemeenteraad. Als alles 'volgens plan' loopt, dan rijden we vanaf 1 juli nog maximum 30 km/u in de gehele Antwerpse binnenstad.

Hieronder een kaart van de stad Antwerpen waarop duidelijk te zien valt in welk gebied de zone-30 (mogelijks) van toepassing zal zijn. Het grijze gedeelte is nu reeds Zone-30, over het groene gedeelte beslist de gemeenteraad in de maand mei.

via DS

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen