Autonieuws: Varia

Europees Tesla Model 3-debuut is een ware soap

Alleen Tesla kan op één week tijd voor meer plot twists zorgen dan de scenarioschrijvers van Familie. Volg even mee met onze tijdlijn van de introductie van de Model 3 in Europa.

Vorige week donderdag 5 februari was het eindelijk zover: het schip met de eerste lading Tesla’s Model 3 meerde aan in de haven van Zeebrugge. De eerste klanten die er een hadden besteld ondanks de veel hogere prijzen dan eerst verwacht, hadden al een telefoontje gekregen van hun Tesla Service Center om een afspraak voor de overhandiging te boeken en Elon Musk zou “in het geheim” (het stond in alle kranten) de haven een bezoek brengen. En toen werd alles heel… Tesla.

Leveringen afgelast

De eerste Model 3-bestellers, die hun auto op 7 februari om 18u zouden mogen ophalen, kregen rond 17 uur die dag een telefoontje dat de levering werd uitgesteld. Sommigen waren zelfs al onderweg naar hun verkooppunt en dus behoorlijk teleurgesteld. Tegelijk werd bekend dat het bezoek van Musk die dag niet doorging. Een aantal Nederlandse journalisten had al met een Model 3 Performance mogen rijden – en was daar laaiend enthousiast over – maar opvallend genoeg had geen enkele van die perswagens Autopilot. Diezelfde 7 februari werd ’s avonds laat bekend dat de Model 3 weliswaar zijn Europese typegoedkeuring binnen had, maar dat de Autopilot-functies apart moesten worden gevalideerd en dat dit nog een weekje kon duren.

Image

Musk komt, Autopilot werkt

De volgende dag landt Musk dan toch in de late namiddag en komt de melding dat de goedkeuring voor Autopilot binnen is. De auto’s zullen dus worden geleverd met de functie geactiveerd. Musk inspecteert de dokken in Zeebrugge en rijdt door naar het Europese hoofdkwartier in het Nederlandse Tilburg. In de daaropvolgende dagen duiken de eerste foto’s op van klanten die hun Model 3 in ontvangst nemen. Tesla post een foto van de parking van de haven van Zeebrugge met een leger aan laadpalen op zijn Twitteraccount.

Image

Staking

Gisteren, op Valentijnsdag, krijgen honderd tijdelijke medewerkers van ICO (het bedrijf dat in de haven van Zeebrugge de auto’s prepareert voor levering) de melding dat ze niet meer moeten komen werken. Tesla gooit het roer om en beslist last minute dat de auto’s gewoon bij de dealers worden klaargemaakt. De foto van de laadpalen verdwijnt van Tesla’s Twitterfeed. Vlaamse media beweren ‘uit goede bron’ te hebben vernomen dat Tesla niet blij was met de nationale stakingsdag op 13 februari en dat het daarom van strategie is veranderd.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen