Autonieuws: Varia

Deze Bugatti Chiron bevat 400 uur aan… potloodtekeningen (2023)

Net wanneer je denkt dat je het allemaal gezien hebt, komt er weer een gek idee naar boven in de wereld van de personalisaties. Deze Chiron Super Sport ‘Golden Era’ pronkt namelijk met potloodtekeningen die rechtstreeks op de lak van de auto werden aangebracht. Als er nu maar niemand met een gommetje passeert…

Twee jaar geleden kregen ze bij Bugatti een lumineus idee — oké, eigenlijk waren ze best laat ten opzichte van andere luxemerken. Toen stampten ze namelijk ’Bugatti Sur Mesure’ uit de grond, een afdeling die zich ging buigen over het personaliseren van hun op zich al best exclusieve automobielen. Lang heeft het blijkbaar ook niet geduurd voor Bugatti-klanten toehapten, getuige “waarschijnlijk het uitdagendste project waar ze ooit al aan gewerkt hebben.”

Twee jaar werk

Dit is namelijk de Chiron ‘Golden Era’, een auto die meer dan een eeuw aan Bugatti-innovatie in de bloemetjes wil zetten. Zo koos de klant niet alleen voor de W16-motor in zijn oppermachtige ’Super Sport’-vorm — 1.600 pk, iemand? — maar liet hij ook zowat de hele geschiedenis van het merk op de auto tekenen… En dat tekenen mag je letterlijk nemen, want om een zo authentiek mogelijke afwerking te verzekeren gebeurde dat met de hand én met echt potlood op de lak. Zo vind je op de passagierskant 26 schetsen van vooral vooroorlogse modellen, terwijl de bestuurderskant de heropleving van Bugatti na 1987 documenteert met auto’s als de EB110, de Veyron en natuurlijk de Chiron. De tekeningen lopen geleidelijk over in de zwartgelakte neus, terwijl bij wijze van canvas de rest van de Chiron Super Sport in een goudkleurtje gespoten werd.

Image
Bugatti Chiron Super Sport 'Golden Era' 2023

“Maar wacht,” horen we je nu denken, “alle Chirons waren toch al lang uitverkocht?” Dat klopt, maar stiekem kocht de klant in kwestie dit exemplaar dan ook al twee jaar geleden. Zo lang hebben de ‘Sur Mesure’-vaklui namelijk nodig gehad om de auto om te bouwen tot dit unieke meesterwerk, en 400 uur daarvan werden gewijd aan het tekenwerk alleen. Het spreekt dus voor zich dat het prijskaartje absurde proporties aangenomen moet hebben, maar dat had één gefortuneerde Bugatti-fan er blijkbaar voor over. Zijn persoonlijke gegevens geeft de fabrikant niet vrij, waarschijnlijk voor het geval iemand het idee zou krijgen om het hele boeltje met een gom ongedaan te gaan maken… Al mogen we wel hopen dat Bugatti iets van klare lak over de tekeningen aangebracht heeft.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen