Wil je een Mercedes met wat extra pit, dan moet je bij de AMG-afdeling zijn… En wat blijkt: steeds meer klanten vinden hun weg naar het sportieve gamma van het merk. Wat ze daar het vaakste kiezen kan je echter wel eens verrassen, want het is niet de goedkoopste noch de snelste Mercedes-AMG.
Spoel even terug naar 2021 — als je dat wel wil, want een goed jaar was dat in de autosector niet. De halfgeleidercrisis hakte er toen namelijk stevig op in waardoor productielijnen stil kwamen te liggen en de levertijden én nieuwprijzen van auto’s de hoogte in gingen. Dat alles resulteerde in een flinke daling in de verkoopcijfers… Tenzij je toevallig exclusieve auto’s produceerde. Het ene na het andere luxe- en performancemerk meldde namelijk een recordjaar, en ook nadat de automarkt terug gestagneerd is gaat die trend gewoon verder.
Niet de goedkoopste, wel de meest patserige
JATO Dynamics heeft namelijk even becijferd hoe de verkopen bij bijvoorbeeld Mercedes-AMG ervoor staan, en het antwoord is: belachelijk goed. Zo gingen er bij de sportieve tak van Mercedes alvast zo’n 13.400 auto’s over de Europese toonbanken in de eerste helft van 2023, wat alweer 57 procent meer is dan de verkopen die ze een jaar eerder wisten te noteren. De cijfers brachten echter ook iets aan het licht dat ons nog veel meer verraste dan dat: de best verkochte Mercedes-AMG van Europa. Dat is namelijk niet gewoon de goedkoopste — de A 35 dus — en eigenlijk is het zelfs geen model waar je effectief sportieve rijeigenschappen van mag verwachten. Nee, het is gewoon de meest patserige der AMG’s: de G 63. Zo was in de eerste helft van dit jaar bijna één op vier in Europa verkochte AMG’s zo’n G-Klasse.
Je kan natuurlijk moeilijk naar Mercedes-AMG kijken zonder ook even hun grootste concurrent onder de loep te nemen BMW M. Die doen het namelijk nog beter met ruim 19.600 Europese verkopen in de eerste helft van 2023. We hebben het daarbij ook niet zomaar over M Performance-modellen zoals pakweg de M135i of de M440i, waar wel over het échte werk zoals de M2, de M3 en — jawel — de XM. Op de patserladder zou je die laatste zowat kunnen zien als de BMW-tegenpool voor de Mercedes-AMG G63, ook al was de XM maar goed voor 1.000 exemplaren in de eerste zes maanden van dit jaar… Maar goed, de verkoop daarvan is ook nog maar net opgestart.
Reacties
door this
door Joram Van Acker
door this
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen