In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer kiezen we voor de auto die Volkswagens “elektrische Golf” of “de Kever van zijn tijd” moest worden… Dus wat betaal je voor zo’n ID.3?
Laat ons je even een publiek geheim verklappen: Volkswagens ID.-modellen boeren momenteel niet zo goed. Zo verlaagden de Duitsers al een paar keer de productie van hun EV’s, en dat terwijl heel wat andere merken net meer fabrieken vrijmaken voor alles wat op stroom rijdt. Wil je Volkswagen met andere woorden een hart onder de riem steken, dan is de goedkoopste manier om dat te doen een ID.3 gaan kopen… Met een beetje uitrusting graag, want dat is waar het in onze ‘Optiefans’-rubriek om draait.
Basisprijs min lakkleur
Heb je de sprong dus gewaagd naar de configurator van de Volkswagen ID.3, dan word je er verwelkomd door een opmerkelijk klein gamma. Zo krijg je eigenlijk maar de keuze uit drie versies: de Pro Performance en Pro Performance Business — allebei met 58 kWh-accu — en de Pro S Business met 77 kWh. Dat heeft misschien wel iets met de gebrekkige populariteit van het model te maken, want voor zijn facelift kon je de EV ook in zwakker gemotoriseerde versies met soms nog kleinere accu’s krijgen… En dat wreekt zich natuurlijk op de prijs van de uitrustingsniveau’s die wél nog in de catalogus staan.
Zo is de goedkoopste ID.3 die je op het moment van schrijven kan bestellen de Pro Performance, en die begint in de configurator aan 46.305 euro… al klopt dat niet helemaal. Geniepig als ze zijn, smeren de Duitsers je namelijk ongevraagd een wit-zwarte two-tonekleurstelling aan van 820 euro. Haal je die er dus af en selecteer je in de plaats daarvan de grijze unilak, dan kost de goedkoopste ID.3 je 45.485 euro. Voor dat geld krijg je wel meteen een exemplaar mee met een 204 pk sterke elektromotor terwijl je tot 434 kilometer rijbereik uit de 58 kWh-accu moet halen… Al vrezen we meteen het ergste voor de uitrusting, want standaard krijgt je ID.3 plastic wielschijven.
Goed uitgeruste Duitser
Schijn bedriegt echter in dit geval want hoe kaal deze basis-ID.3 er van buitenaf uitziet, zo knap is hij standaard uitgerust. Binnenin vind je bijvoorbeeld niet alleen luxesnufjes als verwarmde voorzetels en een inductielader voor je smartphone, maar ook adaptieve cruise control, smartphoneconnectiviteit, automatische klimaatregeling in twee zones, een automatisch dimmende binnenspiegel, een in delen neerklapbare achterbank, een infotainmentsysteem met navigatie, licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan en een rijstrookassistent. Op het cosmetische na is daarmee dus letterlijk alles uit onze ideale auto-lijst standaard aanwezig — niet slecht voor een Duitser.
Dan moeten we dus enkel de buitenkant aanpakken, want per onze bevraging hebben we lichtmetalen velgen en metalliclak nodig. Op dat laatste vlak maakt Volkswagen het alvast gemakkelijk want de twee goedkoopste metaalkleuren zijn wit en… Autofans-blauw. Wij kiezen dus uiteraard voor die laatste tint, waar we graag 820 euro voor sponsoren. De goedkoopste velgen zijn dan weer best knappe 18-inchers en die kosten ons 795 euro. Verder mag één iets op een EV volgens ons niet ontbreken: een warmtepomp. Die is niet standaard aanwezig op de ID.3 maar om het rijbereik in alle temperaturen te optimaliseren, voegen we die toe voor 1.220 euro.
De totaalprijs voor onze ideale Volkswagen ID.3: 48.320 euro.
De Vlaamse EV-premie zal je daarmee niet krijgen, maar vind je de ID.3 zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door FLP
door this
door FLP
door Edison
door Xeno
door Marc
door this
door Jos D.
door kevin
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen