Het is zover: de Ford Explorer is in productie… En dan hebben we het niet over die giga-SUV die al sinds 2019 meedraait. Daarnaast kleven de Amerikanen die naam nu ook op een elektrisch model dat zijn genen deelt met de Volkswagen ID.4. Oordeel dus zelf: liever die VW, of deze Ford-EV?
Volkswagen en Ford delen sinds kort een bed, en de gevolgen laten zich merken. Het eerste kind van die relatie was namelijk de Amarok want onderhuids ging die zijn platform delen met Fords Ranger. Andersom mocht Ford dan weer meegenieten van Volkswagens expertise op vlak van compacte bestelwagens — zet de nieuwe Transit/Tourneo Connect maar eens naast de Caddy — terwijl de nieuwe full-size Volkswagen Transporter straks een Ford Transit/Tourneo Custom-kloon wordt… Maar de samenwerking gaat ook verder dan wat bedrijfsvoertuigen.
40 euro meer of minder
Ford heeft namelijk aangekondigd dat zijn elektrische Explorer een paar dagen geleden in productie is gegaan, en ook die doet dat met flink wat Volkswagen-onderdelen onder de kap. Die Explorer deelt namelijk zijn MEB-platform met de Volkswagen ID.4 en dat valt er best wel aan te merken. Zo mag het design van de Ford dan wel sterk onderscheidend zijn maar onder de bodem vind je een accu van ofwel 52 ofwel 77 kWh — net als bij Volkswagen. Die stuurt zijn stroom ofwel naar een enkele motor op de achteras met 170 of 286 pk, ofwel naar twee elektromotoren goed voor een ID.4 GTX-evenarende 340 pk en vierwielaandrijving.
Zelfs de prijzen zijn op zijn zachtst gezegd gelijkaardig. Zo kost de goedkoopste Explorer je 44.950 euro, terwijl je voor de basis-ID.4 — die gelimiteerde editie ter ere van de Vlaamse EV-premie even niet meegerekend — 44.990 euro kwijt bent. Tenzij je dus op 40 euro meer of minder kijkt, komt het puur aan op je persoonlijke voorkeur welke van de twee je moet kiezen… Dus zeg het eens: ga jij voor de Ford Explorer of toch voor de Volkswagen ID.4?
Reacties
door JL
door JL
door Ton
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen