Autonieuws: Varia

Waarom je nu (g)een tweedehands EV moet kopen (2024)

De prijzen van tweedehandsauto's zijn de laatste maanden in vrije val. Zo betaal je nu al gemiddeld 7% minder dan tegenover het begin van het jaar. Ook elektrische auto's profiteren van die prijsdaling. Maar is nu het moment om overstag te gaan? Wij vertellen je waarom je nu (g)een elektrische tweedehandswagen moet kopen.

Elke storm kent zijn einde, waarna een periode van rust aanbreekt. Dat blijkt ook het geval op de tweedehandsmarkt voor auto's. Want na covid schoten de prijzen voor tweedehandsmodellen de lucht in. Sinds 2023 zijn de prijzen echter terug aan het zakken. Dit jaar alleen al (januari - augustus) daalde de gemiddelde vraagprijs voor een tweedehandswagen op Autoscout24 met 7%. Al valt die daling in het niets als we gaan kijken naar EV's...

Significante daling...

Rond 2020 kregen we de eerste grote instroom van elektrische auto's op de zakelijk markt. Auto's die nu, ruwweg 4 jaar later, allemaal de tweedehandsmarkt op dobberen. Dat heeft natuurlijk een grote impact op de prijzen, want een groter aanbod staat gelijk aan scherpere prijzen. Dat niet alleen, de instroom brengt ook een rist goedkopere modellen op de tweedehandsmarkt.

Image
model_3_red

De cijfers spreken dan ook voor zich, want was de gemiddelde vraagprijs voor een tweedehands-EV in 2023 nog 51.125 euro op Autoscout24, dan spreken we nu - halfweg 2024 - over 40.507 euro. Da's een procentuele daling van maar liefst 20%! Toch legt die gemiddelde vraagprijs een oud zeer van de elektrisch auto bloot...

...maar nog steeds prijzig

Met een gemiddelde vraagprijs van 40.507 euro voor een elektrische tweedehandswagen moeten we er niet flauw over doen: tweedehands is het gros van de EV's nog steeds té duur voor een modaal gezin. Al zeker als je gaat kijken naar de gemiddelde vraagprijs van een tweedehandswagen - ongeacht de aandrijflijn: 22.323 euro. Je kan dus stellen dat een elektrische tweedehandswagen bijna dubbel zo duur is als een andere tweedehandswagen. Al vertel je zo niet heel het verhaal natuurlijk.

Image

Om te beginnen zijn het gros van de elektrische auto's op de tweedehandsmarkt relatief nieuw. Waardoor je zo'n 2 jaar oude KIA EV9 moeilijk kan gaan vergelijken met een 30 jaar oude Volkswagen Polo. Dat merk je ook als je de cijfers op de tweedehandsmarkt beperkt tot auto's die maximaal 3 jaar oud zijn (ongeacht de aandrijflijn). Dan bedraagt de gemiddelde vraagprijs op AS24 plots 38.974 euro. De gemiddelde tweedehands-EV is dus duurder, maar niet extreem veel duurder. Komt nog eens bij dat de gemiddelde vraagprijs van 40.507 euro voor een tweedehands-EV sterk gestuwd wordt door een overaanbod aan duurdere EV's op de tweedehandsmarkt. Denk aan de Porsche Taycan, Tesla Model S/X, Audi e-tron en consorten. Van de dik 6.000 elektrische modellen op Autoscout24 maken die "dure premium" Ev's een significant deel uit.

Er zijn koopjes (en vergeet EV Premie niet)

Graaf je wat dieper, dan merk je dat er toch interessante tweedehands-EV's beschikbaar zijn. Wat te denken van een pre-facelift MG ZS EV die je tegenwoordig voor zo'n 18.000 euro op de kop kan tikken en beschikt over 7 jaar garantie? Of een tweede generatie Nissan Leaf voor 15.000 euro? Zelfs een pre-facelift Tesla Model 3 Long Range vind je vanaf 24.000 euro via een betrouwbaar dealernetwerk.

Image
leaf10

Speel je bovendien volgens de spelregels van de Vlaamse regering (aankoop via garage, minimaal 3 jaar en maximaal 8 jaar oud, oorspronkelijke cataloguswaarde niet boven 60.000 euro incl. BTW), dan krijg je ook nog eens maximaal 3.000 euro EV-premie. Waardoor die MG ZS EV van hierboven plots 15.000 euro kost, die Nissan Leaf amper 12.000 euro en de Tesla richting de 20.000 euro gaat. Hallucinant, toch?

Onzekerheid maakt... onzeker

Wil dat zeggen dat je per direct je nog perfect rijdende gezinswagen met verbrandingsmotor buiten moet smijten? Nou, dat zouden we niet meteen doen. Niet omdat we anti-EV zijn, wel omdat alle regeringen groot en klein er momenteel een soep van zijn aan het maken. Zo is het niet meer duidelijk dat we per 2035 verplicht aan de elektrische auto moeten in Europa, is het niet duidelijk hoe lang een elektrische auto in België nog vrijgesteld is van jaarlijkse rijtaksen en is het niet duidelijk hoe energie- en brandstofprijzen gaan evolueren.

Image
Tweedehands EV kopen info

Daar komt nog eens bij dat de huidige - excuseer de volgende woordspelingen - EV-lutie in een stroomversnelling zit. Dit jaar komen er een hoop betaalbare nieuwe EV's op de markt en de solid state-accu staat op het randje van zijn doorbraak. Daardoor moet je beseffen dat een tweedehands-EV die je nu koopt, vanuit een technisch standpunt sneller zal verouderen dan een Ice Bucket challenge. Hoewel we daardoor hun degelijkheid niet willen ondermijnen, koop je nu misschien een kwalitatieve typemachine, terwijl we overmorgen allemaal op een computer zitten te tokkelen.

TL;DR: Moet je nu een tweedehands EV kopen?

Heb je op dit moment één of meerdere auto's in het bezit die nog perfect werken? Dan doe je er goed aan om de rollercoaster van technische evoluties en wetgeving nog even uit te zitten. Want volgend jaar kunnen de kaarten misschien weer helemaal anders liggen. Ben je toe aan een nieuwe auto? Dan hangt het af van wat je zoekt. Zoek je een tweede auto voor het gezin, dan is het zo dom nog niet om een tweedehands EV op de kop te tikken met die Vlaamse EV Premie. Zoals hierboven aangehaald zijn er interessante exemplaren te vinden die na aftrek rond de 12.000 à 15.000 euro zitten. Da's Dacia Sandero-geld voor een puike elektrische auto!

Image
Tweedehands EV kopen info

Zoek je als particulier gezin naar een nieuwe betaalbare tweedehandswagen op elektropeut, dan wordt het risico toch een stuk groter. Want voor het geld van pakweg een tweedehands Tesla Model 3 Long Range (die zonder twijfel kan dienen als gezinswagen), koop je ook een jonge en meer dan betrouwbare Japanse hybride mét ook nog eens jaren aan garantie. Je persoonlijk profiel en noden zijn dus doorslaggevend of je dit jaar wel of niet een EV-bezitter zal worden.

Meer EV’s in de gratis EV Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen