Rijtest

Eerste test: Maserati GranCabrio - liever met V6 of elektromotor? (2024)

Maserati is terug met een cabrioversie van zijn GranTurismo, maar voor één keer gooien de Italianen het over een andere boeg. De nieuwe Maserati GranCabrio komt met een twin-turbo V6 en... als volledig elektrische Folgore! Zullen de puristen ervoor gaan?

Wat is dit?

Net als zijn GT-broer, die logischerwijs GranTurismo heet, is ook deze nieuwe dakloze versie verkrijgbaar in twee versies: benzine en elektrisch. Daarmee is de Maserati GranCabrio Folgore dé snelste elektrische luxecabriolet ter wereld! Nu goed, het is op dit moment ook de enige elektrische luxecabriolet ter wereld...

Italiaanse schone

We zouden natuurlijk uitgebreid kunnen ingaan op de technische details van de nieuwe Maserati GranCabrio, maar dat zou te saai zijn. Kijk maar: de GranCabrio is een 5,10 meter lange cabriolet gebaseerd op het Giorgio-platform van pakweg de Alfa Romeo Giulia. Hij biedt plaats aan vier volwassenen en heeft een bagageruimte van 151 liter… Klaar met gapen? De waarheid is dat deze nieuwe Maserati gebaseerd zou mogen zijn op een Fiat-chassis en dat zou ons net zo weinig kunnen schelen als de schoenmaat van Silvio Berlusconi. Het gaat allemaal om het uiterlijk... En wat is dat uiterlijk een succes!

Image
Maserati GranCabrio test 2024

Net als de coupé is deze GranCabrio geïnspireerd op zijn voorganger. Er is dus nog steeds een lange motorkap, een (in dit geval ook nog eens open) cabine die naar achteren is geschoven en een afgeronde kont. Aan de voorkant is de typische grille van het merk nog steeds aanwezig, maar deze keer is die wat breder en lager. Het middelpunt blijft het drietand-logo, maar het is ook duidelijk dat de luchtstroom centraal stond bij de ontwikkeling. Daarom heeft de benzineversie een gapende mond, terwijl de elektrische versie een grille heeft met alleen de hoogst noodzakelijke openingen.

Als de bliksem

Ja, dat lees je goed: deze GranCabrio is verkrijgbaar in zowel een benzine- als een 100% elektrische versie. Wat is dan het doel van een elektrische luxecabrio? Dat zijn we nog aan het uitzoeken, maar het moet gezegd dat een stille cabriolet wel steek houdt. Bovendien heeft Maserati zich niet ingehouden bij de ontwikkeling van die EV, wel integendeel…

Image
Maserati GranCabrio test 2024

Onder de carrosserie heeft de elektrische variant — slim genaamd Folgore oftewel 'bliksem' in het Italiaans — drie elektromotoren, één aan de voorkant en twee aan de achterkant. Die produceren samen de volle 750 pk en 1.350 Nm koppel! Dat is genoeg om dit grote Italiaanse beest in slechts 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u te brengen. Om al die elektrische paarden van energie te voorzien, heeft Maserati een grote accu van 92,5 kWh (waarvan 83 kWh wordt gebruikt) in een T-vorm tussen de voorpassagiers en onder de achterbank geïnstalleerd. Die kan tot 270 kW snelladen en zo in slechts 18 minuten van 20% naar 80% gaan. Belangrijker is echter de actieradius van 447 kilometer… Of tenminste, als je de 750 pk in toom kunt houden...

Bedankt Nettuno

De andere variant van de GranCabrio is veel conventioneler... maar dat betekent niet dat hij minder interessant is! Die heet namelijk Trofeo en heeft een benzinemotor. Dat is echter niet zomaar een benzinemotor want het is de Nettuno-V6, rechtstreeks uit de MC20-supercar. Met een cilinderinhoud van 3.0 liter ontwikkelt deze twin-turbo met voorverbrandingskamers (een technologie die uniek is voor Maserati) 542 pk en een koppel van 650 Nm. Hij is gekoppeld aan een ZF-versnellingsbak met acht trappen en stuurt zijn vermogen naar alle vier de wielen.

Image
Maserati GranCabrio test 2024

Gezien de bovenstaande cijfers zal het geen verrassing zijn dat benzine-GranCabrio langzamer is dan EV. Dat gezegd hebbende, haalt de Trofeo de 100 km/u in een eveneens mooie 3,6 seconden en gaat hij nadien door tot een top van 316 km/u!

Van pronkstuk naar wapen

Zodra je de eerste bochten in de GranCabrio Trofeo neemt, kun je niet om de buitenmaten van dit beest heen. Met zijn lengte en breedte is deze Maserati niet een van de gemakkelijkste auto's om het Italiaanse verkeer mee door te raken. Zodra het verkeer echter uitdunt, spat het sportieve karakter ervan af. In de sportstand wordt het onderstel wakker, gaat de luchtvering omlaag en houdt de versnellingsbak zijn versnellingen langer vast. De V6 verandert ook van geluid: van een ruw (bijna dieselachtig) geratel bij lage toeren wordt hij een tenor met een diepe, brullende stem bij het schakelen. Wat een ervaring!

Image
Maserati GranCabrio test 2024

In bochten weet deze GranCabrio zijn gewicht goed te verbergen terwijl de vierwielaandrijving geen enkel verlies van grip lijkt toe te staan. Jawel: net als de andere nieuwe Maserati’s is de GranCabrio dus veranderd van een blinkend pronkstuk in een ultraprecies en efficiënt wapen. Die indruk wordt nog versterkt als je achter het stuur van de elektrische versie kruipt. Een groot deel van de commedia van een Maserati was vroeger het geluid van de V8 maar hier is er geen verbranding en dus geen geluid. De Folgore maakt dit goed met waanzinnig veel vermogen en onverstoorbare grip. Of het nu gaat om een staande start of het uitkomen van een bocht; de actieve torque vectoring doet het allemaal poepsimpel lijken.

Leer of… ecoleer

Of je ‘m nu echter als Folgore of Trofeo koopt, in beide gevallen komt deze Maserati GranCabrio het beste tot zijn recht op de helft van zijn krachten. Al cruisend kun je namelijk genieten van het algemene comfort en vooral van de vierkante kilometers blauwe lucht die het stoffen dak je in slechts 14 seconden tijd weet te bieden. Het interieur is bijna volledig bekleed met weelderig Italiaans leder… Nou ja, behalve op de elektrische versie, die standaard van kunstleer is voorzien. Want... euh... ecologie?

Image
Maserati GranCabrio test 2024

De GranCabrio biedt trouwens nog een voordeel ten opzichte van de coupé. Dankzij de afleiding die dat cabriodak voorziet, hoeven we ons niet te veel te concentreren op de 12,3 inch en 8,8 inch touchscreens waarvan de graphics verouderd zijn en de ergonomie twijfelachtig. Hetzelfde kan gezegd worden over de bediening van de aandrijflijn, die zich tussen de twee schermen bevindt en uit vier plastic knoppen bestaat… In een cabrio van dik 200.000 euro?

LA VITA È BELLA PER I RICCHI

Oké, plastic knoppen, hier en daar wat slecht gemonteerde lederen details en andere bedieningselementen die worden gedeeld met Alfa Romeo zijn niets nieuws bij Maserati. Je zou volkomen gelijk hebben om dat te zeggen. Maar voor deze nieuwe generatie GranTurismo en GranCabrio gooit Maserati het ook over een andere boeg wat de prijs betreft. De GranCabrio Folgore kost namelijk 210.350 euro terwijl de Trofeo zelfs 236.250 euro kost...

Image
Maserati GranCabrio test 2024

Het is een pil die moeilijk te slikken lijkt en dat zeggen we niet alleen omdat de benzineversie minder krachtig en toch duurder is. Nog lastiger is het namelijk dat die prijskaartjes Maserati naast zijn rivalen met steigerende paarden plaatst. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prijs van opties...

Conclusie

De nieuwe Maserati GranCabrio is een speciaal geval. Ja, de Folgore-versie is de snelste elektrische luxecabriolet ter wereld maar zal hij wel in de smaak vallen bij de ultrarijken die niet om ecologie geven? Gelukkig is hij niet de enige want ook de GranCabrio Trofeo op benzine is er nog. Dat blijft een Maserati zoals we ze graag zien… Ondanks zijn stevige prijskaartje. ____

Meer EV’s in de gratis EV Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder. 

Specificaties

Vermogen750 pk
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 340 kg
Topsnelheid290 km/u
Prijs basismodel€ 210 350
0 tot 100 km/u2.40 sec
Max. kofferinhoud151 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen