Vijf jaar na zijn lancering als “onafhankelijk” merk staat DS eindelijk volledig op eigen benen. Met de DS 7 Crossback als vlaggenschip, en met deze DS 3 Crossback die als B-segmenter de grote menigte moet overtuigen.
Het “premiummerk” binnen de PSA-groep kan anno 2019 dus uitpakken met een gloednieuw gamma. Een dat volledig door eigen DS-designers werd ontworpen, en dat de banden met moedermerk Citroën dus helemaal heeft doorgeknipt. Op de basiscomponenten na dan, want aandrijflijnen en platformen worden uiteraard gretig gedeeld binnen de merken van de PSA-groep.
Zo ook voor deze DS 3 Crossback. Die is volgens DS niet de opvolger van de DS 3 uit 2010, maar heeft sinds diens recente verdwijnen wel de rol van instap-DS overgenomen. Niet dat die rol betreurenswaardig is: de DS 3 Crossback was het eerste PSA-model dat het CMP-platform kreeg, dat ook dienstdoet onder de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa.
Klein maar origineel
Dat maakt dat de DS 3 Crossback onderhuids een hartstikke normale B-segmenter is van 4,12 meter lang. Een compacte crossover, zoals dat modieus heet, en dus precies wat het grote publiek wil. Of wat de constructeurs vinden dat het grote publiek wil. Dat compact vertaalt zich in een aantal mindere punten. Zoals de instap achteraan en de beschikbare ruimte op de achterbank, waarbij de stijlvin in de achterdeur het zicht van de passagiers achteraan nog eens verkleint. Ook de kofferruimte is met 350 liter matig.
Wie zoekt, die vindt
Binnenin is het even slikken. DS laat op het dashboard en de middentunnel ruitvormige en hoekige patronen terugkeren, maar het duurt behoorlijk lang voor je de plaatsing en de functies van alle knoppen hebt gevonden en geleerd. De vorm primeert dus boven de functie, maar had er misschien toch meer naar mogen luisteren. De klimaatregeling achter een touchscreen, we zijn er nog steeds geen fan van.
Oude bekende
De elektrische E-Tense is natuurlijk de grootste aandachttrekker onder de motorkap, maar wij reden onze testrit met de 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk. Die driepitter is een oude bekende bij PSA-producten, en valt in de compactere modellen steeds in de smaak door zijn werklust. Alleen laat hij van zich horen wanneer je hem aanspreekt, en dan moet de (standaard) achttrapsautomaat soms even zoeken, maar bij een rustige rijstijl is de aandrijflijn vrij van kritiek.
Prijzen
Wat dat allemaal moet kosten? DS houdt de vanafprijs met 23.400 nog aantrekkelijk, zeker wanneer je vergelijkt met de concurrentie waaraan deze DS 3 Crossback zich wil meten: de Audi Q2 en Mini Countryman. Ook vergeleken met niet-premiumconcurrentie als, pakweg, de Kia Stonic en Opel Crossland X blijft DS op hetzelfde prijsniveau voor dezelfde motor.
Conclusie
In de zee van crossovers en SUV’s in het B-segment duiken er af en toe kleine eilandjes op van modellen die het gelukkig net even iets anders doen. Deze DS 3 Crossback is er daar een van. Hij combineert een vertrouwde basis met een aparte stijl en een meer dan gedegen afwerking, maar zet daar weinig praktische aspecten tegenover. Rijden doet hij dan weer aangenaam en comfortabel. Blijft alleen de vraag hoe sterk het imago van de naam “DS” al staat bij het grote publiek.
Specificaties
Vermogen | 130 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-trapsautomaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 130 kg |
Topsnelheid | 196 km/u |
Prijs basismodel | € 23 400 |
0 tot 100 km/u | 9.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 350 L |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen