Rijtest

Rijtest: Citroën Ë-C4 (2021)

Twee vliegen in één klap, en met stekker s’il vous plaît. De nieuwe generatie Citroën C4 vervangt niet alleen de oude, maar ook de C4 Cactus. En hij debuteert meteen als elektrische Ë-C4. Die versie met gek geplaatst trema is meteen ook degene die wij aan de tand voelen.

Tot spijt van wie het benijdt – collega Yves, gokken we – maar de Citroën C4 Cactus is niet meer. De eigenzinnige crossover is gefuseerd met de traditioneler getekende C4 en gaat alleen nog als C4 door het leven. Zie je het prefix “Ë”, dan weet je dat die nieuwe C4 van meet af aan ook een elektrische versie krijgt.

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Terminologie

Met dank aan het nieuwe platform natuurlijk, want deze kersverse C4 gebruikt het CMP-platform dat van PSA komt maar ook bij de FCA-tak van Stellantis gretig gebruikt zal worden. Dat betekent dat deze nieuwe Citroën C4 zijn fundamenten deelt met de Peugeot 208 en 2008, en met de Opel Corsa en Mokka. Inderdaad, allemaal modellen die klassieke én elektrische aandrijvingen combineren.

Maar waar Peugeot en Opel het onderscheid tussen hatchback en crossover strikt gescheiden houden, vervagen bij Citroën de grenzen. De Fransen noemen deze nieuwe C4 bijvoorbeeld liever een hatchback dan een crossover, maar ze geven hem wel een bijna 16 centimeter hoge bodemvrijheid, een flink front en een kunststofomlijsting voor de wielkasten. De knuffelbare airbumps van weleer zijn al langer gereduceerd tot een schim van zichzelf, maar in het algemeen is de aaibare Citroën-stijl vandaag veel assertiever.

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Rekoefening

Het design is dan ook op zijn zachtst gezegd opmerkelijk. Volgens Citroën zitten er allerlei verwijzingen in (naar de GX in de koplampen, de GX en de BX in profiel, en de C4 uit 2004 in de achterruit), in de praktijk zie je er naar je eigen smaak en voorkeur een hatchback, een crossover of een SUV-coupé in. Een van 4,36 meter om precies te zijn, waardoor zijn lengte eerder aanleunt bij die van de vorige C4 dan van de C4 Cactus.

Met 2,67 meter is de wielbasis van deze nieuwe C4 langer dan die van zijn voorganger(s) en van de andere PSA-producten op hetzelfde platform. Goed nieuws voor de binnenruimte, waar vooral de ledematen van de passagiers achteraan profiteren van de gewonnen lengte. De hoofdruimte is er door de aflopende daklijn minder vorstelijk voor grotere passagiers, de kofferruimte met 380 liter in de Ë-C4 identiek aan die van de klassieke C4. Met dank aan dat platform natuurlijk, waardoor de batterij makkelijker kan worden weggewerkt.

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Weg sfeer

Was je het kleurrijke en gezellige interieur van de C4 Cactus gewoon, dan moeten we je teleurstellen: de nieuwe C4 heeft dat ingeruild voor wat meer sérieux. Je krijgt nog wel een digitaal instrumentenpaneel en een touchscreen van 10 duim, maar klassieke zetels (weliswaar van het zachtere Advanced Comfort-type) met een klassieke middentunnel, klassieke deurgrepen en veel donkere kunststof. Daar kan zelfs een streepje blauw in de deurpanelen weinig aan verhelpen.

Ook geen opbergvak bovenop het dashboard boven het handschoenkastje meer, maar wel een soort platte schuif. Die is eventueel combineerbaar met een tablethouder waar de passagier vooraan een iPad of ander slim scherm aan kan bevestigen. Eveneens fijn: de kleine opbergvakken en de klassieke knoppen voor de klimaatregeling. Minder fijn: het zicht naar achteren, de ergonomie van het infotainmentscherm en de responssnelheid van sommige bedieningsknoppen zoals de startknop en de keuzehendel voor de versnellingsbak.

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Niet te gek

Zoals gezegd is de aandrijving van deze Citroën Ë-C4 zuiver elektrisch. De Fransman gebruikt de bekende combinatie van een lithium-ionbatterij met capaciteit van 50 kWh en een elektromotor van 136 pk (100 kW). Een vertrouwde combinatie bij de PSA-tak van Stellantis, en een die je in de ‘Sport’-rijmodus moet zetten om het volle vermogen vrij te geven. Doe je dat, dan sprint deze Citroën Ë-C4 in een niet gekke 9,7 seconden naar 100 km/u.

Niet gek, omdat Citroën voor het koetswerk wel van beide walletjes probeert te eten, maar voor het rijgedrag een duidelijke richting kiest: die van het comfort. Dat betekent bijvoorbeeld dat deze Ë-C4 zijn passieve ophanging combineert met de zogenaamde progressive hydraulic cushions. Die hydraulische stops in de dempers beloven een vliegendtapijteffect, maar als je die claim uit je hoofd zet - en dat doe je beter zo snel mogelijk - merk je wel dat ze de filtering ten goede komen. Zeker met de extra kilo’s van het batterijpakket.

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Niet royaal

Dat de Fransman alles op comfort zet, merk je ook aan de bedieningsorganen. Je moet het acceleratiepedaal flink induwen, en de besturing valt licht uit. Er is nog een ‘B’-stand op de versnellingsbak om remenergie te recupereren, waardoor je een flink gedeelte van je rit met één voet kunt rijden. Met een volledig volle batterij zou zo’n rit maximum 350 kilometer moeten bedragen volgens de WLTP-cyclus.

In de praktijk is dat rijbereik iets minder royaal. Wij geraakten bij fris weer aan een gemiddeld verbruik van 19,2 kWh/100 km, en haalden daardoor geen 250 kilometer op een volle lading. Bij mooier zomerweer daalt dat verbruik weliswaar, maar ook dan is 300 kilometer zowat de grens. Gelukkig laad je standaard driefasig aan 11 kW, waardoor je na 5 uur weer helemaal opgeladen voort kunt, en kan de Ë-C4 snelladen aan 100 kW.

Prijzen

Voor deze elektrische Ë-C4 vraagt Citroën 35.600 euro. Daarmee blijft hij in de buurt van zijn elektrische stalgenoten bij Opel en Peugeot, al positioneren die crossovers zich liever in het B-segment dan in het C-segment waar Citroën zijn C4 ziet. Kijk je naar enkele populaire elektrische hatchbacks, dan kun je niet om de Volkswagen ID.3 en de Nissan Leaf heen. De Duitser vertrekt als Pure Performance met batterij van 45 kWh en elektromotor van 150 pk vanaf 33.700 euro, de Japanner duikt daar met batterij van 40 kWh makkelijk onder (28.940) en gaat er met batterij van 62 kWh vlot boven (37.490 euro).

Image
Citroën Ë-C4 test 2021

Conclusie

De nieuwe generatie van de Citroën C4 is opnieuw een eigenzinnige creatie geworden, maar heeft wat van zijn aaibaarheidsfactor ingeruild voor meer sérieux. De Fransen doen er sowieso goed aan om voor populaire crossoverlooks en meteen voor een elektrische versie te kiezen. Alleen heeft die Ë-C4 het moeilijk om op te vallen tussen al dat elektrogeweld van vandaag, niet in het minst uit eigen stal. Gelukkig blijft hij op vlak van comfort trouw aan zijn roots, en zet hij voor een bescheiden C-segmenter daar alweer een mooie prestatie neer.

Specificaties

Vermogen136 pk
OverbrengingAutomaat (vaste overbrengingsverhouding)
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid150 km/u
Prijs basismodel€ 35 600
0 tot 100 km/u9.70 sec
Min. kofferinhoud380 L
Max. kofferinhoud1 250 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen