Rijtest

Test - De nieuwe BMW X3 zet de X5 in de schaduw (2024)

Bijna 10 cm langer is de nieuwe BMW X3, vergeleken met de allereerste generatie van de X5. Het is met andere woorden een stevige knaap geworden. De huidige X5 is nog flink groter, maar waarom zou je dat willen?

Eigenlijk is het een ietwat vreemde vaststelling bij alle merken dat bij elke generatiewissel een auto altijd een beetje moet groeien. Zo ook bij de BMW X3. Nochtans werd bij de lancering van de uitgaande generatie het royale plaatsaanbod op lyrische marketingwijze in de verf gezet, maar dat neemt niet weg dat we bij deze nieuwste en 4e generatie al aan een formaat zitten dat op het randje van onhandig gaat worden in de stad. De nieuwe X3 is 4,75 meter lang of ongeveer 20 cm langer dan de allereerste generatie en dus 10 cm meer dan de eerste X5. Aan plaats geen gebrek dus in deze jongen, ook niet in de koffer die van 570 tot 1.700 liter groot is. Ideaal voor vakanties met het voltallige gezin. Qua formaat hoef je dus niet meer naar de X5 te kijken, deze X3 heeft voldoende inhoud en uitstraling om aan elke behoefte te voldoen.

Image

Big in America

We gaan je wellicht niet shockeren als we zeggen dat BMW bij de ontwikkeling van deze X3, ook en vooral naar de Verenigde Staten heeft gekeken. In Trump-land hebben ze het graag groots, en de X3 past dus perfect in het plaatje. Niet alleen daar trouwens, in 2023 was de X3 het meest verkochte model uit de volledige BMW line-up, SUV’s blijven duidelijk als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Image

Ook wat het design van de nieuwe X3 betreft, zou je durven vermoeden dat BMW vooral naar de Amerikaanse markt heeft gekeken. Het front is zo glad als de billen van een baby en die trend wordt consequent doorgetrokken in de rest van het design. Uiteraard mag het intussen herkenbare verlichte radiatorrooster niet ontbreken, de trendy benaming (Iconic Glow) krijg je er gratis bij. Achteraan wordt het algemeen rimpelloze design nog geaccentueerd door het bumperloze aanzicht. Absoluut geslaagd als geheel en de achterpartij doet ons een beetje denken aan de bij ons onbekende Genesis GV80, wat een compliment is. Ook die Genesis voelt heel erg US-geïnspireerd aan, net als de nieuwe X3. Ons algemene design-rapport? Bring it on!

Master in IT

Het interieur van de nieuwe X3 is natuurlijk heel herkenbaar als BMW. Je krijgt het prachtige grote Curved Display dat net niet aanvoelt alsof je in een cinemazaal zit. Het is een echte eye-catcher en voelt heel erg high-tech aan. BMW volgt trouwens de vervelende trend die een pak merken tegenwoordig als leitmotiv nemen en dat is het vermijden van fysieke knoppen. Je moet tegenwoordig al een master toegepaste IT-technologie op zak hebben om je weg te vinden in de vele menu’s en mogelijkheden. Wat is er toch mis met fysieke knoppen? Gelukkig kan je met de ‘Hey BMW’ gesproken commando’s al heel wat gedaan krijgen.

Image

Het zitmeubilair in deze BMW X3 stelt nooit teleur. Je zit in voldoende verstelbare en goed steunende stoelen, en ook achterin krijg je, dankzij de groeischeut van het model, meer dan voldoende ruimte ter beschikking. Doe daar nog het prima koffervolume bovenop en je weet meteen dat de X3 ook als reis- of gezinswagen niet teleur zal stellen.

Image

Niet elektrisch

Als we de technische kant van de X3 gaan uitspitten, dan moeten we eerst en vooral duidelijk maken dat de nieuwe X3 niet langer als elektrische variant aangeboden zal worden. Aan alle iX3-leaserijders die bij deze boodschap nu al beginnen zweten: geen paniek! BMW voorziet wel degelijk een opvolger in het segment van de huidige iX3, maar dat wordt in de toekomst een alleenstaand model die als Neue Klasse door het leven zal gaan.

Image

Wie de X3 als stekker-auto wilt, die is aangewezen op de plug-in hybrideversie. De 30e XDrive (vierwielaandrijving is trouwens standaard op elke nieuwe X3) zal ongetwijfeld in België de meest populaire versie worden. Hij krijgt de gekende tweeliter viercilinder Twin Power Turbo met een systeemvermogen van 299 pk en een elektrische autonomie tot 90 km. De zakelijke rijder zal ook niet te klagen hebben over de prestaties want deze hybride snelt in 6,2 seconden naar en stopt pas aan 215 km/u.

Image

Naar goede gewoonte pakt BMW uit met een heel uitgebreid motorenaanbod (altijd Mild Hybrid met een 48V onderteuning), waaronder we nog de tweeliter diesel noemen van 197 pk en de tweeliter benzine van 208 pk. Volgend jaar volgt trouwens nog een dikkere diesel. Top of the range is momenteel de M50 xDrive, en het is die versie die we alvast kort konden testrijden.

Zuinig…

Met 398 pk onder het gaspedaal verwacht je sportieve prestaties, en die zijn er effectief. Ondanks zijn licht obees karakter (droog aan de haak weegt de X3 twee ton), voelt deze topversie verrassend lichtvoetig en wendbaar aan. Voor de sprint naar 100 duikt hij zelfs onder de 5 sec (4,6 sec om precies te zijn). Zet je de 8-traps automaat in de sportstand dan gaat het amusementsgehalte stevig omhoog, maar ook als je voor de gezapige rijstijl gaat dan is er altijd voldoende rijplezier voorzien. Dikke plus ook voor de heerlijke sound van de zescilinder waar je zelfs bij legale snelheden al van kan genieten. Als we straks weer in de zoveelste geluidloze EV zitten, dan gaan we daar toch met een lichte weemoed aan terugdenken.

Image

Zelfs qua verbruik vonden we de M50 xDrive zeer beschaafd. Over een gemengd parcours dat we met een zekere vlotheid afwerkten, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van slechts 8,4 liter. De tweeliterversie waar we even later heel kort mee onderweg waren, afficheerde 7,4 liter. Ook een heel homogene en goed presterende versie, daar niet van, maar voor slechts een liter meer, zouden we altijd voor de M50 gaan die simpelweg uitpakt met een pak meer bezieling en Freude Am Fahren.

…maar niet qua prijszetting

Dat die M50 een heerlijke machine is, dat hebben jullie intussen wel begrepen. Maar waar de 2.0 xDrive eigenlijk een vrij eerlijke prijszetting heeft (voor 56.900 euro krijg je toch een ruime, vierwielaangedreven SUV met automaat én premium-badge), moet je voor de M50 xDrive maar liefst 82.250 euro ophoesten. Duik dan ook nog even in de optielijsten en je zal niet al te veel moeite moeten doen om boven de 100 K uit te stijgen. Vrij stevig dus. Aan de andere kant, als je in de prijslijst van de nog grotere X5 gaat snuisteren, dan kom je al snel tot de vaststelling dat die behalve wat enkele centimeters links en rechts eigenlijk niet zo veel meer te bieden heeft. Wat van de nieuwe X3 dus eigenlijk een heel betaalbare X5 maakt. Doe ons in dat geval dan toch maar die M50 xDrive, je hoeft ‘m zelfs niet te pakken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen