Rijtest

Rijtest: Renault Megane R.S. (2018)

De Renault Megane R.S. verliest wat motorinhoud en krijgt daarvoor 2 extra deuren in de plek. Heeft hij met deze ingreep wat van zijn scherpte verloren die hem daarvoor o zo legendarisch maakte?

De vorige generatie van de Renault Megane R.S. was een rasechte rijderswagen die stuurgevoel voorop stelde en daardoor de titel van heetste voorwielaangedreven hot hatch meerdere jaren achter elkaar op zijn naam wist te zetten. Maar de klanten van de Megane R.S. groeien op en worden volwassen. Een neveneffect daarvan kan een gezin zijn, waardoor de snelle Megane moet volgen. Niet?

Hete Hatch

Tegenover de vorige generatie Megane R.S. verliest hij 0,2 liter cilinderinhoud. Trekpaard van dienst is een 1.8-liter grote turbobenzinemotor met 280 pk en 390 Nm. Dus ondanks de kleinere motorinhoud verliezen we geen kracht tegenover de vorige generatie, je krijgt er nog vijf paardjes bij. Na 5,8 seconden zal je vanuit stilstand de 100 kilometer per uur zien verschijnen en het is pas uit met de pret bij 255 km/u. Deze motor zien we ook terugkeren in de nieuwe sportwagen van Renau … excuseer Alpine, de A110. Moest je wat extra oemf willen dan kan je nog steeds wachten op de Renault Megane R.S. Trophy die is reeds bevestigd en kan genieten van een extra 20 pk.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Op zich missen we die 0,2 liter niet, de motor voelt er amper anders door. De wagen is zo levendig en speels als de vorige en gaat maar al te graag in toeren als je er om vraagt. Wat we in onze wagen wel moeten missen is een manuele versnellingsbak. In de vorige generatie was er steeds een manuele versnellingsbak aanwezig terwijl Renault je deze keer de keuze geeft uit een manuele en semi-automatisch versnellingsbak. Die manuele bak komt wat later, vandaar onze test met de EDC-versnellingsbak. Ook hier zal Renault naar de volwassen klant hebben gekeken alsook naar de pk-lievende jeugd.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Niet zagen en klagen want de semi-automatische 6-trapsversnellingsbak, EDC genaamd, is niet van het niveau van vroegere modellen maar springt wel degelijk enkele levels vooruit. Snel en krachtig in Sport- en Race-stand terwijl er bijna niet voelbare overgangen tussen de versnellingen gebeuren in comfort. Naast een op de gekozen instelling afgestemde reactiesnelheid van de versnellingsbak verandert de ophanging en motorreactie van de Megane R.S. van een soepele alledaagse hatchback tot een retesnelle bochtenverslinder als je het uiterste wil. Hij kan het allebei, terwijl de vorige generatie enkel het laatste fatsoenlijk onder de knie had. Zit er tussen de vooringestelde keuzes niets naar je goesting dan kan je kiezen uit de individuele setting. Nog niet vaak hebben we zo een uitgebreide keuze gezien voor het aandrijvingssysteem, ESC, gaspedaalreactie, uitlaatgeluid, comfortinstellingen en kleurinstellingen. Al draagt dat laatste weinig bij aan de prestaties.

Nog steeds worden al die paarden naar de voorste wielen gestuurd al is er nu wel gekozen voor een 4Control vierwielsturingssysteem, waarbij de wagen vanwege een meesturende achteras snel van richting kan veranderen en scherp elke bocht kan aanvallen. Dat het systeem van zo een hoge kwaliteit was, hadden we niet verwacht. Een gemiddeld verbruik van 8,1 liter/100 km wisten we te noteren na onze week met de Megane R.S. bij gebruik in allerlei omstandigheden. Pas mal, non?

Image
2018_renault_megane_r.s.

Dik op z'n Frans

Aangezien de Megane R.S. enkel nog te verkrijgen is als vijfdeurs zou je kunnen denken dat hij wat van zijn looks heeft verloren maar niets is minder waar. Renault heeft alles op alles gezet om zijn Megane R.S. heel agressief en enorm dik te laten ogen. Niet in massa maar wel in uiterlijk voorkomen.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Vooraan zien we een 60 millimeter bredere Megane met onder zijn Renault-logo de R.S.-initalen Een opvallende voorbumper met grijze splitter doet ons even terugdenken aan de vorige generatie en maakt alweer duidelijk dat je hier met de potente versie te maken hebt. De speciaal gevormde voorlichten met dagrijverlichting zien we ook op de R.S. terugkeren -love it or hate it, die keuze laten we aan jullie. Het zijaanzicht is vooral verschillend met de immense 19 duims Interlagos-velgen met daarachter Brembo-remmen - die enorm veel stopkracht hebben terwijl we kunnen luisteren naar een vervelend gepiep - en zijn “BMW M”-achtige vermelding schuin boven het voorste wiel. Een tof detail dat rijden in de Megane R.S. weer dat ietsjes meer geeft en al zeker in deze vlamrode kleur.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Achteraan een grote diffuser met een centrale uitlaat, die wanneer het nodig is een heleboel kabaal kan maken, en kijk is aan: het nieuwe logo van de R.S.-modellen. Ook hier zorgen de bredere heupen, een extra 45 mm, van de R.S. voor meer présence en een agressiever voorkomen.

La stereo, sacrebleu

Het interieur van de Renault Megane R.S. is geen slechte plek om te vertoeven. De deurbekleding is afgewerkt in een carbon-uitziend kunstleder en de Alcantara sportstoelen geven je meer dan voldoende zijdelingse steun en zijn echt wel comfortabel. Renault luisterde daarbij goed naar de klanten die de sportzetels in de vorige generatie te hard vonden zitten. Het stuur ligt goed in de hand al hadden we het wel net wat kleiner willen zien. Achter dat stuur zien we een digitaal instrumentenpaneel dat zich aanpast aan de rijmodi en waarbij de kleuren, samen met de verlichting binnenin de wagen, naar eigen smaak kunnen ingesteld worden. De schakellepels- want je kan toch nog wat zelf schakelen - zitten niet vast aan je stuur maar op het stuurkolom wat voor ons persoonlijk even een aanpassing vereiste aangezien de meeste merken tegenwoordig de flippers op het stuur bevestigen. Nadeel van Renaults keuze is dat die dingen wat in de weg komen te zitten wanneer je aan het stuur draait. Verder staat de bediening van de audio ook op de stuurkolom, ergens onzichtbaar achter het stuur en dat is nog altijd verschrikkelijk onhandige plek, Renault.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Behalve de blinde bediening van de audio met de sneltoetsen achter het stuur werden we getart door het volume van de stereo dat steeds zachter en harder ging bij het naderen van een flitspaal - ook al hielden we ons aan de correcte snelheid. Ons Autofans-brein kreeg dit probleem niet opgelost en na meerdere pogingen hebben we de actie gestaakt en de stereo afgezet. Ach dan kunnen we meer genieten van de knallende uitlaat. Het infotainmentsysteem is hetzelfde als in de andere Méganes en ziet er in die zin betrekkelijk saai uit maar werkt na wat oefening naar behoren.

Een basis navigatiesysteem met ingebouwde Coyote was op onze wagen aanwezig. En wij maar denken dat dit iets illegaal was in Frankrijk. Verder zijn er voldoende mogelijkheden om je smartphone aan te sluiten waarna de wagen snel op elk commando reageert.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Aangezien de Renault Megane R.S. een hatchback is moet hij ook praktisch zijn. In de wagen kan je met 4 personen heel ruim vertoeven en een vijfde kan er ook zeker nog bij. In de koffer kan je 384 liter kwijt waardoor je wel eens een weekendje naar de Nürburgring kan trekken met die 4 vrienden.

Prijsstijging

Een manuele Renault Megane R.S. kan je bestellen vanaf 35.450 euro. Onze testwagen had de EDC semi-automatische versnellingsbak waardoor de vanaf prijs stijgt naar 37.200 euro. Met alle opties erbij zit je al snel aan 39.840 euro. Slik, een behoorlijke kostprijs dus. Zijn concurrentie vinden we onder de vorm van de Honda Civic Type-R, Volkswagen Golf GTI en Hyundai i30 N.

Image
2018_renault_megane_r.s.

Conclusie

Het recept van de Renault Megane R.S. is ietsjes veranderd en heeft daarbij ook duidelijk laten zien dat hij ook heel goed als een “normale” wagen is. Op 't eerste zicht wat prijzig, maar de concurrentie is ofwel minder vermogend, ofwel een stuk duurder. We wachten nog even op de Trophy-variant en een proef met de manuele versnellingsbak om te oordelen of hij nu beter of minder is dan zijn voorganger.

Specificaties

Vermogen280 pk
Overbrenging6-bak semi-automatisch
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 430 kg
Topsnelheid255 km/u
Prijs testwagen€ 39 840
Prijs basismodel€ 35 450
0 tot 100 km/u5.80 sec
Gemiddeld testverbruik8.10L/100km
Min. kofferinhoud384 L
CO2-uitstoot158 g/km
BIV€ 835
Rijtaks317

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen