We verwachten dan ook veel van merken met zulke rijke geschiedenis. Het doel van onze test is om te onderzoeken of deze wagens echte “hot hatches” zijn. Om ons onderzoek op een degelijke manier te kunnen voeren namen we beide wagens mee naar het zuiden van ons belgenland om ze eens duchtig aan de tand te voelen op de bochtige wegen die door de Ardennen lopen.
Aan de buitenkant zien beide wagens er alvast sportiever uit dan hun gewone broertjes. De Guilietta krijgt standaard 17 inch velgen, dikkere zijschorten, verchroomde spiegels, dubbele uitlaten en enkele Quadrifoglio Verde logo’s mee. Al deze kleine wijzigingen in combinatie met de speciale Rosso Competizione lak maken dit een zeer begeerlijke auto. Overal waar we er mee kwamen kregen we bewonderde blikken en goedkeurende opmerkingen over de sexy lijn van deze Guilietta. Ook binnenin is het goed vertoeven in de Guilietta Qv .De mooie wijzerplaten vallen meteen op wanneer je plaats neemt achter het stuur. Ook de sportieve stoelen zitten zeer comfortabel en bieden toch voldoende steun. Alles voelt degelijk en kwaliteitsvol aan wanneer je het aanraakt met uitzondering van de versnellingspook die in metaal had moeten zijn in plaats van plastic.
Bij Peugeot benaderen ze de dingen iets voorzichtiger. Hij krijgt ook dikkere bumpers en zijschorten, een dubbele uitlaat, 18 inch wielen en verscheidene GTi logo’s mee maar deze wijzigingen zijn minder doorgedreven dan bij de Alfa Romeo. Het is ook een mooie auto maar hij valt net iets minder op in het straatbeeld dan de Guilietta. Binnenin zet het verhaal zich verder. Alles is mooi afgewerkt maar de zitpositie en het gevoel in de auto zijn minder sportief dan je zou hopen van een GTi. Het lijkt wel of Peugeot niet helemaal op de sportieve kant wilt opgaan. Het is misschien daarom dat deze Peugeot in het Verenigd Koninkrijk een GT badge kreeg in plaats van een GTi badge.
Wanneer we op enkele bochtige wegen de duivels van deze sprintbommen ontbonden werden de verschillen tussen beide wagens meteen duidelijk. De Guilietta QV heeft 35 pk meer en is een seconde sneller naar 100 km/u en dat merk je. Hij ligt goed op de baan en dankzij het elektronische differentieel volgen de bochten elkaar zeer snel op. De handbak schakkelt snel en precies en het stuur ligt prettig in de handen. Al deze factoren maken de Guilietta een erg leuke auto maar er zijn helaas ook enkele mindere punten. De viercilinder met turbo klinkt gewoon niet zo sportief als je van een snelle Alfa zou verwachten. De mensen bij Alfa Romeo zijn zich bewust van dit probleem en wisten ons te vertellen dat de klank van deze motor onder handen genomen zal worden in toekomstige modellen zoals de 4C. Een ander minder punt in de QV is dat het DNA-systeem, dat de parameters van de auto bepaald, niet optimaal werkt. In de Dynamic stand is de gasrespons gewoon te brutaal om er voldoende controle over te hebben. In Normal stand is alles dan weer veel rustiger en te braaf voor een echte alfist.
De 308 Gti lijkt op het eerste zicht niet echt mee te kunnen met de Alfa Romeo. De pedalen hebben niet hetzelfde sportieve gevoel en de zitpositie is ook te comfortabel voor een sportief model. Na een tijdje begin je echter door te hebben waar deze auto naar toe wilt. Het is eerder een GT dan een GTi. Hij stuurt goed, klinkt erg goed dankzij de Sound System technologie en is toch nog zeer comfortabel. Als we naar de prestaties kijken lijkt hij geen concurentie voor de Guilietta maar de beleving bij het rijden spreekt dit tegen. Het is gewoon een erg goede allrounder die naast zijn praktische kant ook een hoge dosis rijplezier biedt. Hij verbruikt bovendien minder dan de Guilietta en is 3.000 euro goedkoper.
Een besluit over beide wagens vormen is dan ook niet eenvoudig. Het zijn beide goede auto's met enkele fouten. De Guilietta QV is een echte hot hatch maar hij mist een passende soundtrack uit de motor. Langs de andere kant heeft hij wel een erg kappe lijn en is bovendien praktisch genoeg voor elke dag. De 308 GTi kan niet dezelfde prestaties voorleggen als zijn concurenten maar het is wel een zeer goede allrounder. Bovendien is hij merkelijk goedkoper dan zijn concurenten en verbruikt hij minder. Al bij al zijn het zeker auto's die op de goede weg zijn om de reputatie van beide merken hoog te houden. Als de kleine foutjes in de volgende generaties worden aangepakt zullen dit ongetwijfeld twee toppers worden.
Peugeot 308 GTI Alfa Romeo Guilietta QV Motor 1.6 THP 1750 TBi Overbrenging 6-bak manueel 6-bak manueel Vermogen 200 pk 235 pk Koppel 275 Nm 340 Nm Gewicht 1474 kg 1320 kg Basisprijs 26.900 € 29.990 € Gemiddeld verbruik 6.9 l/100 km 7,6 l/100km Sprint naar 100 km/u 7,7 sec 6,8 sec Topsnelheid 237 km/u 242 km/u
Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Pieter Aertgeerts & Nathan Gevers
Specificaties
Rijtaks | 0 |
---|
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen