Rijtest

Rijtest door de vrouw des huizes: Nissan Micra 1.2

De Autofans-redactie heeft besloten om een vrouwelijke Autofan (ik, Charlotte, dus) de kans te geven een auto uit te testen. Voor deze gelegenheid hebben zij de nieuwe Nissan Micra ter mijner beschikking gesteld, gedurende een week.

Eerste kennismaking: De looks

Ik vind de Nissan Micra heel mooi van uiterlijk. De vorige modellen vond ik altijd al leuk van uitzicht. Maar het nieuwe model heeft toch wel meer aantrekkingskracht vind ik. Hij heeft iets minder uitgesproken rondingen in vergelijking met de vorige, en hij lijkt veel ruimer dan de vroegere modellen! Ik had een witte Micra en eigenlijk past die kleur wel goed bij de auto. 

Wat zijn je bevindingen over het interieur?

Ik heb hem onmiddellijk getest op zijn grootte; “is hij ruim genoeg om 5 mensen te vervoeren zonder de mensen op de achterbank teveel ongemak te bezorgen?” Hiervoor heb ik 4 testpersonen gebruikt. Met 3 volwassenen en 2 kinderen zijn we naar de Galderse meren gereden. Met 1 volwassene en 2 kinderen op de achterbank was de commentaar te horen dat het nog net comfortabel was. Wel was het achteraan ruimer dan verwacht, gezien het compacte uiterlijk. Met 3 volwassenen achterin had het net iets te krap geworden, zeiden ze zelf. Vooraan had je een ruim overzicht over de weg en het optionele panoramisch dak zorgde voor een aangename licht inval. Het is niet alleen heel aangenaam maar geeft ook een groter gevoel van ruimte. Alleen jammer dat het niet open gaat. De knopjes voor verwarming en airco waren op een vernieuwende manier geplaatst in de wagen vooraan, het was niet echt mijn dada maar paste wel bij het algemeen beeld van de Micra. De deurklinken zijn daarentegen modern en zéér vrouwelijk. De zetels mooi bekleed in leder en ze zaten comfortabel. De koffer was zoals verwacht eerder aan de krappe kant. Een weekendje weg met z’n vieren had ons veel moeite en ruimtelijk inzicht gekost om de ruimte optimaal te benutten. 

Hoe ervaarde je de acceleratie?

De Micra is voorzien van een vinnig 1.2 liter motortje, hij trok lekker vlot op en terwijl ik dat deed, maakte de motor een leuk ronkje. Ik ben misschien niet erg veel gewoon, maar voor zo een klein wagentje kon hij er toch wel wat van.

Hoe reed hij qua comfort?

De Micra rijdt vlot over de baan, de verkeersdrempels en kasseiwegen waren aangenaam om over te rijden met andere woorden ik bibberde niet uit mijn stoel. Hij ligt goed op de baan, is aangenaam om mee te rijden door onder andere de kleine draaicirkel en het compacte formaat van de wagen.

Is hij handig te parkeren?

Omdat de wagen zo compact is, kan hij gemakkelijk tussen twee auto’s geparkeerd worden. Hij heeft ook een kleine draaicirkel wat manoeuvreren over het algemeen heel makkelijk maakt. 

Wat is je mening over de radio/audio?

De wagen was uitgerust met een optioneel navigatiesysteem (wat zeer precies werkte) en het geluid was vrij ok. Voor een wagen van deze klasse was het beter dan verwacht.

Hoe zit het met de aankoopprijs?

De basisprijs is 11.200 euro maar met eco-premie eraf kost hij net 8.990 euro. De Tekna uitvoering die ik getest heb, komt op 15.100 euro (excl. de eco-premie). Dit gezegd zijnde, vind ik de prijs schappelijk, zeker in zijn basisuitvoering. Prijs/kwaliteit-gezien is deze zeer goed geprijsd.

Conclusie

De Nissan Micra is een leuke, compacte wagen die goed op de baan ligt. Hij ziet er mooi uit en is toch vrij ruim vanbinnen. Ik heb ervan genoten om er een week mee te rijden en hij komt zelfs in aanmerking als mijn eerste wagentje.

Tekst: Charlotte Yperman

Foto's: Yannick Degroeve

Met dank aan Nissan Belgium voor de testwagen

Specificaties

Vermogen80 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht970 kg
Topsnelheid170 km/u
Prijs testwagen€ 15 100
Prijs basismodel€ 11 200
0 tot 100 km/u13.70 sec
Gemiddeld testverbruik6.80L/100km
Min. kofferinhoud226 L
Max. kofferinhoud511 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen