Rijtest

Rijtest: Kia Rio 1.1 CRDi

Toen ik deze wagen op de planning zag staan dacht ik: "Leuk, een Kia". Daarna zag ik de motorisatie, een 1.1 dieseltje. Ik hield mijn hart al vast voor wat komen ging. Onterecht zo blijkt! De vernieuwde Rio stelt niet teleur!

 

Laten we het eerst ééns over die specifieke motor hebben. In deze Rio zit dus een 1.120 cc “grote” diesel die goed is voor 75pk bij 4.000 tpm en tot wel 162 Nm koppel. Dit alles komt trouwens niet uit een vier maar een drie cilinder blok, een soort motor dat trouwens aan een sterke opmars bezig is. Hoewel de 0 tot 100 km/u tijd van ruim 16 seconden niet veel goeds voorspelt heb je hier allerminst last van tijdens het rijden. Net zoals we in de Twingo hebben gemerkt, is een leuke diesel zeker niet minderwaardig aan een benzinevariant. De Rio slaagt er zelfs in nog bijhoorlijk kort op het gaspedaal te zitten en laat indien gewenst een vlotte tot sportieve rijstijl toe. Om het kort en bondig te zeggen: Hij voelt sneller aan dan hij eigenlijk is. Mensen die voor een 1.1 diesel gaan doen het in principe voor hun portefeuille en niet voor de snelheid. Je komt in alle geval niet bekocht uit qua motor.

In het interieur merken we buiten een laag lawaai niveau ook op dat er duidelijk een man met smaak achter de designtafel heeft gezeten. Kia plukte Peter Schreyer weg bij Audi. Mét resultaat. Een interieur dat, hoewel het voornamelijk uit hard plastic bestaat heel degelijk aanvoelt. Qua uiterlijk is er trouwens ook niets mis mee. Het knapste onderdeel dat opvalt is het stukje waar de airco controle is geplaatst. Dit heeft lichte Alfa Romeo trekjes die zeker niet fout zijn. Handig is trouwens het vakje naast de radio voor je GSM. Iets wat ik vrijwel altijd in gebruik nam. Handig in combinatie met de stereo die trouwens (in tegenstelling tot de dure BMW 1-reeks die ik eerder testte) Bluetooth muziek overdracht ondersteunde! Mensen die een leuk streepje muziek kunnen waarderen zullen heel tevreden zijn over de standaard speakers. Die klinken namelijk zéér goed. Iets wat wel vaker opgemerkt wordt in een Kia.

Het comfort in deze kleine vijfdeurs is behoorlijk. Vooraan zit je redelijk stevig in je stoel en zijn ook voldoende zacht. Een rit van een dikke 125 km bracht geen enkel ongemak boven. De passagiers achterin mocht wel een ietsje meer beenruimte gegund worden. De koffer heeft die waarschijnlijk ingenomen want die is met 288 liter vrij ruim bemeten. De zetels klappen trouwens in twee delen neer en maken IKEA-bezoeken mogelijk zonder al te veel stress achteraf. De koffer zelf is best handig voorzien met haakjes en vakjes. Wat ik wél een teleurstelling vind is de afwerking van de kofferbodemplaat.

Het rijcomfort en de rijkwaliteit gaan hier hand in hand. De Rio deed presteerde boven mijn verwachtingen! Een stevige baanligging, heel weinig body-roll en ging vrij kort door de bochten. Wat wel lastig kon worden is het harde afveren bij normale snelheden. Bijvoorbeeld verkeersdrempels. James May (TopGear) zei onlangs nog “Je hebt geen Clio RS nodig om je goed te voelen in een wagen. Rijplezier heb je zeker en vast”. Hoewel het over een andere wagen ging is deze quote perfect toe te passen op deze Rio. Verwacht nu niet dat je met je Kia Rio de snelle compactjes perfect kan volgen. Dit zal niet gaan door krachtgebrek en door een gebrek aan een sportief afgesteld onderstel. Mààr het zal zeker en vast leuk zijn. Je merkt het al, de Kia heeft goed gescoord tijdens deze rijtest.

Dit was één van mijn eerste ervaringen met een compacte wagen en dito motor. Kia heeft ongetwijfeld een goed product op de markt gezet. Dit is hun op één na kleinste wagen. (Al ligt de Venga ongeveer gelijk) De Koreaanse autobouwer is vast en zeker zijn “oei, een Koreaan”-imago ontgroeid. Zijn concurrenten zijn niet van de minste. Zijn prijs is niet meer budget te noemen in het gamma maar je krijgt wel een leuke wagen met 7 jaar garantie en een aardige uitrusting. Het opgegeven verbruik van 3,4 L/100km heb ik trouwens met minimaal 5,2 liter niet behaald.

Specificaties

Vermogen75 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 116 kg
Topsnelheid159 km/u
Prijs testwagen€ 20 260
Prijs basismodel€ 15 490
0 tot 100 km/u16.00 sec
Gemiddeld testverbruik5.20L/100km
Min. kofferinhoud288 L
Max. kofferinhoud923 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen