Rijtest

Rijtest: Peugeot 208 1.6 e-HDi 92pk

De 208 is Peugeot’s nieuwste, en hij krijgt de veelbelovende slogan ‘regeneration’ mee. Een waardige opvolger voor de 205 en 206?  Na de 207 die niet zo succesvol was als zijn voorgangers had Peugeot opnieuw iets fris nodig in het B-segment.

Uiterlijk zit het al best snor, de breedsmoelende grille die nogal wat tegenstanders had, heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe zwevende grille met een mooie chromé rand. De lichtunits zijn zeker geslaagd, met hun LED-streep die tegen de rand van de motorkap loopt. Zo wordt er een vloeiende lijn gevormd naar de A-stijl. Onder de leeuw vinden we als leuk detail de merknaam terug.

Deze keer reden we met het Allure-uitrustingsniveau, waarbij onder andere de LED-verlichting is inbegrepen. Mocht je een lager niveau met deze LED-verlichting willen dan betaal je 350 euro extra.

Een vijfdeurs oogt altijd iets minder sportief dan een driedeurs, daar kan je niet omheen, maar het brengt wel een pak meer gebruiksvriendelijkheid met zich mee, en dat voor maar 500 euro extra. De zitruimte achteraan is degelijk, maar niet genereus. Een comfortabele zit achter de bestuurder hangt net zoals bij de meeste B-segmenters sterk af van de lengte van die laatste zijn benen. Een derde zitplaats is aanwezig, zij het dan enkel voor de fijner gebouwden onder ons.

De accentlijn die de deurklinken verbindt vloeit naadloos door in de als-klauwen-geschapen lichtblokken. De veranderingen tegenover zijn voorganger aan de achterkant zijn echter niet zo drastisch als deze aan de voorzijde. Wel vinden we opnieuw het centraal geplaatste mistlicht onder de kentekenplaat terug, iets wat ook op de 206 te zien was. Hetzelfde chromen latje met de merknaam dat we aan de voorzijde zien kan men wederom terugvinden boven de leeuw op de achterkant. Een zichtbare uitlaat op ons testmodel had een leuker beeld gevormd, al gaat dat plaatje pas echt kloppen bij een latere 208 GTi.

Een fris ogend interieur met een leuke tellerpartij is het eerste wat je opvalt als je de 208 binnenstapt. Alles is stevig bevestigd en geeft een goede indruk, ook al bestaat het merendeel uit harde plastics. De centraal geplaatste touchscreen navigatie-unit trekt alle aandacht naar zich toe. Voor de meesten zal hij goed gepositioneerd staan, al had een iets meer cocongevoel voor mij niet misstaan.

Het navigatiesysteem werkt overigens goed, al is het wel een keertje vastgelopen, waarbij sommige besturingselementen op het scherm bleven rondhangen en niet responsief waren. Na een tijdje met de motor af had het zichzelf opgelost. Geen groot probleem, maar het kan voor wat Franse scheldwoorden zorgen mocht je het navigatiesysteem net op dat moment dringend nodig hebben. De wagen is ook voorzien van  twee USB-poorten (voorzien onder de bedieningsknoppen van de airco) en van een cd-speler in het handschoenenkastje. Deze twee USB-poorten krijg je bij het aanvinken van het Peugeot Nav Connect SOS pack (1.170 euro). Kleine kanttekening: de USB-poorten lijken geen 16 GB-sticks te lusten.

De stoffen zetels zitten goed en bieden een degelijke hoeveelheid aan steun. Een goede zitpositie is snel gevonden maar een ongehinderd zicht op het instrumentenpaneel zoeken blijkt een opgave, en al zeker als je de zetel graag wat lager hebt. Het kleine stuur gaat dan ook meestal een stukje van onder andere je dagteller en verbruik verbergen.

De 208 is  zeven centimeter korter en enkele tientallen kilo’s lichter dan zijn groot uitgevallen voorganger, de 207. Die was dan weer een stuk groter dan zijn voorgangers, de 205 en 206. Daardoor begon hij te veel naar de 308 te neigen. De designers hebben de nieuwe Peugeot 208 dan ook niet alleen kleiner én lichter gemaakt, ondertussen werd ook nog eens de interieurruimte met een vijftal centimeter vergroot. Door deze ingrepen bedraagt het rijklare gewicht van deze Fransman slechts 1.080kg.

Onder de kap vinden we de quasi-nieuwe 1.6 e-HDi terug. Het prefix ‘e’ slaagt op de micro-hybride technologie, Peugeot’s interpretatie van een start-stop systeem waar overigens niets op aan te merken is. Dat systeem schakelt de motor (indien je versnellingsbak in neutraal staat) uit vanaf een snelheid onder 20km/u. De energie bij het vertragen wordt opgeslagen en zal gebruikt worden om de motor bij het aanraken van het koppelingspedaal binnen de 400 milliseconden terug te starten. De totale tijd waarbij de motor uitgeschakeld was tijdens je rit wordt als weetje weergegeven op het multifunctioneel schermpje tussen de tellers.

Wij reden de 1.6 e-HDi in zijn 92 pk uitvoering met de manuele vijfbak. In deze configuratie is hij goed voor zijn maximale 92 pk bij 4.000 rpm en geeft hij zijn 230 Nm al vanaf 1.750 toeren. Geen cijfers waar je van achter over valt, maar wel meer dan genoeg in het dagdagelijkse verkeer. Met een officieel sprintcijfer van 10,9 seconden ga je niet altijd als snelste van je plaats zijn, maar dat is nu ook niet het doel van deze motor. Mocht je daar naar op zoek zijn verwijzen we je graag door naar de 1.6 benzine met 155 pk of de (toekomstige) GTi.

Wat is het doel dan wel? Zuinigheid, en daar scoort hij op. Tijdens onze testperiode, die een 600km bedroeg, behaalden we een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100km. Een flink deel boven het opgegeven gemengd verbruik van 3,8 l/100 km maar filerijden staat nu eenmaal niet synoniem met zuinigheid. Bij vlot verkeer op een gewestweg of autosnelweg kan je het momentaan verbruik wel tot tegen de 4 l/100km zien aanschurken.

De wagen stuurt scherp mede dankzij zijn lage gewicht, maar de strakke vering speelt hierin de grootste rol. De wagen helt amper over en kan leuk door een bocht worden gestuurd. Zo’n harde vering heeft ook zijn nadelen en in ons Belgenland komen die spijtig genoeg maar al te veel naar boven. Een slecht wegdek doet al gauw heel de wagen schudden.

Het kleine stuur ligt goed in de hand al kan het soms wat afwezig aanvoelen door de elektronische stuurbekrachtiging. Onveilig voelt het nooit, en mocht er in het ergste geval toch iets voorvallen zullen de frontale, laterale en gordijnairbags jouw hachje en dat van je passagiers met glans redden. Zoals tegenwoordig de norm is krijg je het ESP standaard al mee en kan je aan de hand van de 5 sterren EuroNCAP-rating met een gerust hart op de weg gaan.

De Peugeot 208 is een zeer toffe kleine wagen die ondanks enkele minpuntjes zijn iconische voorgangers zeker niet  in verlegenheid brengt. Een basisdiesel (1.4 HDi 86 pk, Access uitrustingsniveau) heb je vanaf 15.080 euro, maar voor wat meer pit, comfort en uitstraling ben je al gauw een dikke 21.000 euro kwijt. Heel wat geld, maar je krijgt er dan ook een wagen voor terug die zijn aandacht trekt met de bijbehorende complimenten over de vernieuwde neus.

Tekst & foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Peugeot Belgium voor de testwagen

Specificaties

Vermogen92 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 080 kg
Topsnelheid185 km/u
Prijs testwagen€ 21 200
Prijs basismodel€ 12 890
0 tot 100 km/u10.90 sec
Gemiddeld testverbruik5.20L/100km
Min. kofferinhoud285 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen