Uitlaat: Varia

Reportage: Yamaha Meets VW Trailer Assist

Achteruit rijden met je aanhangwagen, caravan of boot. Er staan nog wat mensen op te kijken. Leuk, nu kan iedereen je zien klungelen. Stop ermee! “VW Trailer assist” komt je helpen. Dat moesten we even gaan uitproberen. Net zoals de Yamaha WaveRunner die we te water mochten laten…

Ken je de reclame met de paarden die schaterlachend toekijken op hoe een arme man zijn trailer in het juist vak probeert te krijgen? Zo niet, geen probleem klik dan eerst maar even HIER. Gekeken? Goed, dan weet je meteen welke gênante situatie we eerder als voorbeeld gaven. Volkswagen en Yamaha nodigden ons uit bij een watersportbedrijf te Luik. Daar konden we zelf kennismaken met het Tralier Assist systeem. In demo stond er een nieuwe Tiguan, in combinatie met een aanhangwagen, waarop twee uit de kluiten gewassen Yamaha WaveRunner jetski’s stonden te blinken. Na een demo mogen we zelf plaatsnemen achter het stuur.

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

testen die handel

Ok! Eerste werk. De auto en aanhangsel op één lijn krijgen. Dat doe je dus simpelweg door rechtdoor te rijden. Als dat klaar is zet je de wagen in achteruit. Vervolgens activeer je de parkeerassistent (Trailer Assist is een uitbreiding op dat systeem).

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

Geheel onverwacht moet je dan verder met…

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

...Inderdaad, ronde knop waarmee je de zijspiegels moet instellen. Daar geef je een kleine tik naar links en op je middenscherm krijg je nu een pictorgram.

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

Daarop zie je je auto en een aanhangwagentje. Door met de ronde knop te draaien kan je die aanhangwagen een richting aangeven. Doormiddel van slimme computer technologie die de beelden van je achteruitrijcamera verwerkt, kan het systeem de aanhangwagen sturen. Het is dus belangrijk dat je zelf geheel van je stuur afblijft. Hou wel zéér goed de omgeving in het oog want de auto zal niet vanzelf stoppen moest je te dicht in de buurt komen van een muur of paaltje. Het volledige gevaarte is nog altijd iets wat je zelf in de hand moet houden.

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

Vanaf het moment waarop je dan ook voelt dat je de mist in gaat gaan zet je de wagen terug vooruit en lijn je alles wat uit alvorens verder te gaan. Geen enkel probleem. Na twee keer proberen lukt het ons prima om met een hulpsysteem een Tiguan met uit de kluiten gewassen aanhangwagen enkele jetski’s te water te laten.

opgelet

Voor mensen die de kunst van achteruitrijden onder de knie hebben gaat het systeem weinig of geen baat hebben. Wel is het bijzonder om te zien wat ze vandaag de dag allemaal klaarspelen om het rijden “makkelijk” te maken.

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

Yamaha WaveRunner GP1800

Het was ons dus gelukt om de JetSki’s te water te laten. Dat wil zeggen: als de bliksem in een wetsuit kruipen voor een dik half uur sensatie! Uw redacteur van dienst had nog nooit op zo’n waterspuiter gezeten. We kruipen eerst achterop bij de instructeur van dienst. Een man met héél wat ervaring. Na zijn introductie uitleg hadden we het volgende begrepen: Deze GP1800 is de snelste productie zitter van het moment. Slik. 300 pk uit een 1.8 supercharged 4-cilinder. Goed voor een acceleratie van een absurde 0-100 km/h in amper 3,2 seconden. Eigenlijk een GT-R voor op het water.

Image
Yamaha-Meets-Volkswagen-Trailer-Assist

Goed, we leren rustigaan enkele bochten nemen, kijktechniek niet vergeten, kijken naarwaar je wil gaan en vooral die kleine gashendel blijven gebruiken. Zoals de instructeur het sappig uitlegde: “Behandel die gashendel alsof het een 22-jarige Brazilliaanse furie is met last van haar maandelijkse cyclus. Oftwel. Héél voorzichtig. Kort daarna maande hij aan om hem goed vast te grijpen. Dat deden we dan ook maar hij zei: “nee nee… écht vastgrijpen alsof je leven er vanaf hangt” De instructeur ging namelijk even demonstreren hoe snel zo’n moordmachine daadwerkelijk kan acceleren. Een echte lancering volgde kort daarna. Absurd gevoel om op het water zo belachelijk snel aan snelheden over de 120 km/h te behalen. Piloten die vanaf een vliegdekschip worden afgeschoten. Zo voelde het voor ons aan.

Zelf even proberen

We krijgen daarna de kans om zelf zo’n WaveRunner te besturen. Gelukkig heeft uw redacteur wat ervaring met motoren, quads en die bizarre can-am driewielers. Die ervaring komt op een JetSki zeker van pas. Zo is het uitermate belangrijk je omgeving in het oog te houden, je gas niet te lossen tijdens het nemen van een bocht en om je schrap te zetten bij elke brute handeling waar je de WaveRunner mee wil bestoken. De enorme kracht blijft elke seconde verbluffend. Dìt gaat nu eens écht hard. Een motor ook maar zo op het water… het is een nieuwe dimensie en vooral een bangelijke sensatie.

Je denkt nu waarschijnlijk: “Ho zeg, die autojournalisten… Ze krijgen toch altijd wel leuke zaken aangeboden.” Klopt! Maar deze gehele dag kan je ook zelf meemaken hoor. Zo reist de “Yamaha meets Volkswagen” caravaan nog drie keer door dit jaar. Wil je dit alles zelf eens ontdekken dan raden we je aan om zeker eens te gaan kijken. Op 25 juni in Bergen “Au Grand Large”, op 16 juli te Surfers Paradise in Knokke of tijdens de Nieuwpoort International Boat Show op 20, 21 en 22 oktober.

extra informatie

De optie Trailer Assist is vekrijgbaar op de Golf, Tiguan, Touran, Passat en de Crafter. Prijzen liggen naar gelang het model rond de 300 euro. De Yamaha WaveRunner GP1800 is beschikbaar vanaf 19.995 euro en richt zich tot professionele of zeer ervaren klanten. Instapmodellen zoals de EX en VX zijn er al vanaf 9.300 euro.

leuk weetje

Je kan ook meer dan alleen op een kanaal wat in het wilde weg gaan rondknallen met je waterscooter. Zo is er Belgische groep vrienden die elk jaar een prachtige reis organiseren in Kroätie. Met de vrachtwagen transporteren ze circa 25 machines naar daar. Ter plaatse gaan ze in een 10-tal etappes over zee langsheen de prachtige eilanden. Goed voor een dikke 800 km plezier.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Ik kocht een tweedehands EV met Vlaamse Premie (het was een nachtmerrie)

In de zoektocht naar een nieuwe privéwagen voor het gezin besloot ik de rationele toer op te gaan en een elektrische tweedehandswagen te kopen om de Vlaamse EV-premie op de kop te tikken. Het werd een complete nachtmerrie... maar niet om de reden die jij denkt.

avatar
door Yves Wouters
10/10/2024, 19u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
04/09/2024, 16u37

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 14u42

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
02/09/2024, 12u27

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
29/08/2024, 17u33

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
23/08/2024, 16u33