Vergeten Auto #15: Edran Spyder Mk1

De Edran verdient hier een plaatsje vanwege de volharding. Ook het feit dat het een Belgische wagen is, maakt dat we hem even willen vermelden, maar laat misschien ook zien waarom hij een beetje vergeten wordt.

Original ID
7582

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

Edran hield zich sinds 1984 bezig met het ontwikkelen en produceren van kunststof  koetswerken voor exclusieve sportwagens. De voorliefde voor snelle en exclusieve wagens gaat echter terug tot in de jeugdjaren van oprichter André Hanjoul. Net voor het opstarten van Edran bouwde hij voor zijn kinderen een Formule J, een sportwagen op schaal 1:1,5 . Na een aantal jaren wilde de eigenaar echter een alternatief bieden voor de Porsche’s en Ferrari’s van deze wereld. In 1994 werd na 5 jaar ontwikkeling de Edran Spyder Mk1 voorgesteld op het Salon van Brussel.

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

De Spyder Mk1 is een berlinette uitgevoerd in kunststof, koolstof en kevlar, die wat wegheeft van een Alpine A110. De lengte van 3,8m zorgt voor een wielbasis van 2m en krijgt een breedte mee van 1,5m. Het gewicht situeert zich in Lotus-regionen, met een kleine 710kg.

 

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

De motor is een 2l viercilinder zestienklepper, goed voor 150 of 180pk, afhankelijk van de versie. Dat relatief lage vermogen in combinatie met het lage gewicht zorgt ervoor dat de wagen de 0-100km/u doet in 6,5s. De 150pk-versie haalt een goeie 210km/u, rij je met de 180pk, dan rij je door tot 230km/u. Die laatste versie rijdt trouwens van 0 tot 100 in 5,5s. De wagens zijn te koop aan prijzen van respectievelijk 2.750.000 BEF en 3.100.000 BEF, laastgenoemde heeft wel een leren interieur en airco. Het plan was een 20 tal auto's per jaar te bouwen. Ook aal lijkt de wagen een eenvoudige kit-car, toch is hij volledig zelf ontwikkeld en kon hij ook destijds de sportievere wagens het vuur aan de schenen leggen.

 

Image
Vergeten Auto Edran Spyder Mk1

Sinds 2006 maakt de website van Edran gewag van een nieuw model, de Enigma. Het zou gaan om een 2-zitter met gullwing-deuren, voorzien van een 7.2l V8 motor, die voor 800pk zorgt. Het gewicht ligt enigzins hoger, 1.240kg, maar dankzij het gigantische vermogen wordt de 0-100 bereikt in slechts 3,9s, de topsnelheid zou rond de 340km/u liggen. Tot op vandaag zijn er echter geenbeelden van de wagen, de officiële website blijft ook bijna ongewijzigd hierover.

Zoals je kan zien is weinig info over deze Belgische supercar beschikbaar. Wij gaan nog even verder de archieven induiken, om te weten te komen hoever de ontwikkeling van de Enigma staat, en hoe het met de Spyder gesteld is. Meer info is steeds welkom.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
07/05/2022, 19u08

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
29/04/2022, 15u22

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
07/04/2022, 11u48

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
10/07/2021, 11u00

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
01/05/2021, 10u00

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
24/04/2021, 09u00