Autonieuws

"Kilometerheffing voor vrachtwagens": Zo wil CD&V mobiliteit de komende jaren aanpakken (Verkiezingen 2024)

In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). We laten Sammy Mahdi aan het woord, kopstuk van CD&V.

Image
Sammy Mahdi

AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Mahdi: Wat ons betreft, kan er nagedacht worden over een mogelijkheid om de bestaande kilometerheffing voor vrachtwagens te laten variëren naar tijd en plaats, zodat vrachtverkeer aangemoedigd wordt om de spits te vermijden en/ of voor leveringen ’s nachts. Daarnaast willen we meer dynamische verkeersborden om het verkeer maximaal af te stemmen met de noden van de reële situatie en de opgelegde beperkingen.

AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Mahdi: Zolang de alternatieven voor de auto onvoldoende zijn uitgewerkt, ook rekening houdend met de mindere bereikbaarheid in landelijke gebieden, zijn we vooralsnog geen voorstander van rekeningrijden.

Image
Dossier Mobilité 2024 Permis à point

AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Mahdi: Wij zijn voor een rijbewijs met punten. Hiervoor hebben we al diverse initiatieven ingediend zowel in de regering als in het parlement. Het puntenrijbewijs bestaat al in 27 Europese landen. Het is een rechtvaardig systeem dat zich richt tot de zwaarste verkeersovertreders. Het is vergevingsgezind, bestuurders kunnen het puntensaldo verminderen. Voor ons moet het systeem zo snel mogelijk worden ingevoerd.

AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Mahdi: Aan de hand van lokaal maatwerk leggen we de verantwoordelijkheid bij lokale besturen om met infrastructurele ingrepen de verkeersveiligheid drastisch te verhogen. We laten het aan hen om te bepalen waar een zone 30 best ingevoerd wordt. Cd&v wil inzetten op een slimmer mobiliteitsmanagement met dynamische maximumsnelheden. Daarmee kan de maximumsnelheid aangepast worden aan omstandigheden zoals drukte, wegwerkzaamheden, conflicten, files en klimatologische omstandigheden.

Image
Nultolerantie alcohol verkeer vlaamse partijen

AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Mahdi: Neen. Controles en bestraffing moet pas beginnen vanaf hogere promillages dan 0,5. De risico’s nemen significant toe bij hogere promille dan 0,5. Efficiënte handhaving moet zich richten op deze doelgroep. Vandaag zijn er heel wat mensen die zich aan de regels houden als ze bv. één glas drinken bij het eten. We moeten ons focussen op de hardnekkige groep. Het wordt tijd dat we daar paal en perk kunnen aan stellen.

AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Mahdi: Na 2035 kunnen er nog wagens met verbrandingsmotor verkocht worden op voorwaarde dat ze uitstootvrij zijn (NVDR: Zoals waterstofauto's). De ecoscore van voertuigen moet omhoog als we een gezondere leefomgeving willen. Elektrisch rijden moet in de nabije toekomst wel betaalbaar worden voor iedereen.

Image

AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Mahdi: Neen. Een premiebeleid voor elektrische wagens kent een Mattheüs-effect (steun komt terecht bij wie het niet nodig heeft). We pleiten voor gerichtere en effectievere maatregelen zoals het verder elektrificeren van de autodeelvloot.

AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Mahdi: Totdat elektrische wagens goedkoper zijn dan het fossiel alternatief, behouden we de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting inverkeerstelling voor elektrische wagens. We voeren een systeem van sociale leasing in voor elektrische wagens, waarbij een goedkope private leasingformule wordt uitgewerkt voor personen met de laagste inkomens.

Image
Dossier Mobilité 2024 Bornes de recharge

AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Mahdi: Ja, zoals vandaag reeds voorzien met een belastingvermindering op de investering. Hefbomen die werden ingevoerd door minister van Financiën Vincent Van Peteghem om het Belgisch wagenpark versneld te vergroenen.

AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Mahdi: Ja. Vanaf 2026 zullen enkel elektrische bedrijfswagens nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Omdat niet iedereen kan rekenen op een bedrijfswagen, wordt ook het mobiliteitsbudget vereenvoudigd en moet het voor alle werknemers toegankelijk worden.

Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen