Autonieuws

Nationaal autodeelplatform: Zo wil PVDA mobiliteit de komende jaren aanpakken (Verkiezingen 2024)

In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw geeft zijn visie op hoe mobiliteit moet evolueren.

Image
Raoul Hedebouw

AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Hedebouw: Om verkeersopstoppingen te verminderen, willen we aantrekkelijke alternatieven voor de auto ontwikkelen. Ten eerste willen we massaal investeren in het openbaar vervoer. Modernere, betrouwbaardere en beter op elkaar afgestemde treinen, trams, bussen en metro's, en zelfs gratis voor De Lijn, TEC en MIVB. We willen ook de infrastructuur voor fietsers en voetgangers verbeteren. Tot slot creëren we een nationaal autodeelplatform om autodelen aan te moedigen.

AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Hedebouw: Wij zijn tegen de invoering van nieuwe belastingen op autogebruik, zoals kilometerheffing. Wij geloven dat zolang het openbaar vervoer niet voldoende uitgebouwd is om mensen naar hun werk te brengen, geen enkele belasting hen zal overtuigen om hun auto niet te gebruiken. Door massaal te investeren in het openbaar vervoer en andere vormen van vervoer kunnen we een echt alternatief bieden voor de auto.

Image
Dossier Mobilité 2024 Permis à point

AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Hedebouw: Wij zijn geen voorstander van het puntenrijbewijs. Wij vinden dat overtredingen en bestuurders verder geval per geval moeten kunnen worden beoordeeld. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat mensen die veel moeten rijden voor hun werk worden gestraft. Aan de andere kant zijn we voorstander van een betere opleiding voor bestuurders, door twintig uur gratis rijlessen aan te bieden aan jongeren die hun rijexamen willen afleggen.

AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Hedebouw: De snelheidsbeperking van 30 km/u moet worden uitgebreid in bebouwde gebieden, maar mag niet worden veralgemeend zonder rekening te houden met de realiteit op het terrein. Daarom zijn we ook geen voorstander van een algemene snelheidsbeperking van 100 km/u op de snelwegen. We geven de voorkeur aan gerichte maatregelen voor gevaarlijke gebieden en een dynamische aanpassing van de snelheidsbeperking tijdens piekuren om de doorstroming te verbeteren.

Image
Nultolerantie alcohol verkeer vlaamse partijen

AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Hedebouw: Het is veiliger en gemakkelijker om niet te drinken dan om een beetje te drinken. Het probleem is dat we onszelf overschatten door de invloed van alcohol op de hersenen: het wordt moeilijker om bewuste keuzes te maken. Nultolerantie is duidelijker.

AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Hedebouw: We zullen de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren niet verbieden zolang elektrische auto's duurder zijn. Zolang er geen betrouwbaar en betaalbaar alternatief is voor conventionele voertuigen, moeten mensen de oplossing kunnen kiezen die het beste bij hen past. We willen vervuiling bestrijden en schonere alternatieven bevorderen, maar dit mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid voor de meerderheid van de mensen.

Image

AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Hedebouw: Om elektrische mobiliteit toegankelijker te maken, verkiezen we een nationaal autodeelplatform op te zetten dat elektrische voertuigen aanbiedt, in plaats van individuele premies, en willen we een openbaar netwerk van oplaadstations uitbouwen. Ons doel is om een duurzamer mobiliteitssysteem te creëren zonder extra financiële lasten op te leggen aan automobilisten.

AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Hedebouw: Zoals net gezegd, wij zijn voorstander van een collectieve verbetering van de toegang tot elektrische voertuigen. Bijvoorbeeld door een openbaar platform te creëren voor elektrische deelvoertuigen. We zijn tegen belastingmaatregelen die benzine- of dieselauto's duurder maken voor hun gebruikers.

Image
Dossier Mobilité 2024 Bornes de recharge

AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Hedebouw: We bouwen een publiek net van slimme laadpalen uit. Zo voorkomen we dat er verschillende uitbaters verschillende standaarden hanteren, prijzen kunstmatig gaan opdrijven of beslag leggen op publieke ruimte.

AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Hedebouw: Het systeem van salariswagens, waarmee werkgevers sociale bijdragen ontlopen die onze pensioenen en ziekteverzekering moeten financieren, kost handenvol geld. De beslissing van de federale regering om vanaf 2026 enkel nog elektrische wagens te subsidiëren, doet de kostprijs exploderen. We laten het systeem uitdoven door geen nieuwe fiscale voordelen meer toe te kennen en dringen aan om bij collectieve loononderhandelingen in de plaats van wagens extra brutoloon toe te kennen.

Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen