Autonieuws

EV fiscaal blijven stimuleren: Zo wil Open VLD mobiliteit de komende jaren aanpakken (Verkiezingen 2024)

In het Autofans-dossier "Verkiezingen 2024" stellen we de voorzitters van de grootste politieke partijen 10 prangende vragen over de mobiliteit (van de toekomst). Het is tijd om Tom Ongena, voorzitter van Open VLD, aan het woord te laten.

Image
Tom Ongena

AUTOFANS: Welke maatregelen stellen jullie voor om de files naar beneden te krijgen?
Ongena: Inzetten op een modal shift richting duurzame verplaatsingen zoals openbaar vervoer, fiets, deelmobiliteit, combimobiliteit,… . Vlaanderen heeft de doelstelling om 40% van alle verplaatsingen duurzaam te laten verlopen, voor steden zoals Gent en Antwerpen zou dat moeten evolueren naar 50%. De fiets en zeker de elektrische fiets is perfect voor het afleggen van korte tot middellange afstanden. Binnen het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen zien we dat bijna 25% van de mensen op minder dan 5 km van het werk woont en 45% op minder dan 10 km. Deze cijfers tonen aan dat het fietsaandeel nog een groot potentieel heeft en dat willen we verder stimuleren via investeringen in veilige en comfortabele fietsverbindingen zoals fietssnelwegen. Daarnaast moeten we ook verder investeren in een betrouwbaar en performant openbaar vervoer.

AUTOFANS: Wat is uw standpunt over rekeningrijden of gelijk welke variabele verkeersbelasting op basis van autogebruik?
Ongena: Een slimme kilometerheffing of een heffing invoeren op het gebruik van de auto in plaats van het bezit, zou sturend kunnen werken maar alleen als men de mensen voldoende keuzevrijheid geeft en als men voldoende alternatieven heeft. Daarom investeert Vlaanderen deze legislatuur volop in deze duurzame alternatieven o.a. in veilige en comfortabele fietspaden en de verdere uitbouw van fietssnelwegen en in het Openbaar Vervoer, om zo de modal shift te realiseren. Een slimme kilometerheffing moet uiteraard een taxshift zijn en moet budgetneutraal zijn en alle huidige verkeersbelastingen vervangen. Een heffing kan alleen als er draagvlak is en moet sturend werken.

Image
Dossier Mobilité 2024 Permis à point

AUTOFANS:Wat is jullie standpunt rond het rijbewijs met punten? Moet het er komen, en zo ja wanneer?
Ongena: Via sensibilisering en educatie willen we een halt toe roepen aan de gekende killers in het verkeer (afleiding, rijden onder invloed, snelheid). Handhaving blijft hier de grootste uitdaging. Binnen het interfederaal plan werken we aan een kordatere en efficiëntere aanpak. Wij blijven voorstander van het snel invoeren van het rijbewijs met punten.

AUTOFANS: Moet de snelheid op bepaalde wegen naar beneden? Wat is jullie standpunt rond verplicht 30 km/u in de bebouwde kom? En max 100 km/u op snelwegen?
Ongena: Wij zijn geen voorstander om van bovenuit een algemene snelheidsbeperking tot 30km/u in te voeren in de bebouwde kom. Voor ons is de subsidiariteit belangrijk: lokale besturen kennen hun eigen grondgebied en zijn het best geplaatst om te bepalen welke snelheidslimieten aanvaardbaar en geloofwaardig zijn. Maar dit betekent geenszins dat we blind blijven voor de problematiek, wel integendeel en dat vertaalt zich in het nieuwe afwegingskader van het Agentschap Wegen en Verkeer. Snelheids- en massaverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Binnen de bebouwde kom delen actieve weggebruikers de weg vaak met gemotoriseerd verkeer aan een hogere snelheid. Om deze situaties voor alle weggebruikers te verbeteren biedt het afwegingskader de wegbeheerders een houvast bij het bepalen van een gepast snelheidsregime voor wegen binnen de bebouwde kom. We moedigen alle wegbeheerders aan om hiermee aan de slag te gaan. Zo verhogen Vlaanderen en de lokale besturen samen de verkeersveiligheid. We zijn ook geen voorstander om de snelheid naar 100 km/u te verlagen op de snelwegen.

Image
Nultolerantie alcohol verkeer vlaamse partijen

AUTOFANS: Moet er een nultolerantie komen rond alcoholgebruik in het verkeer?
Ongena: Alcohol en rijden gaan niet samen en is nog steeds één van de grootste killers in het verkeer. We moeten in Vlaanderen evolueren naar een cultuur waarbij rijden onder invloed onder geen enkel beding maatschappelijk getolereerd wordt.

AUTOFANS: Moet de verkoop van wagens met verbrandingsmotoren nog mogelijk blijven in de toekomst? Indien niet, vanaf wanneer moet er een verbod komen?
Ongena: Voor nieuwe wagens kijkt de EU naar 2035 om volledig emissievrij te zijn. Vanuit Vlaanderen moeten we de omslag naar louter zero emissie-inschrijvingen verder stimuleren en faciliteren. Als liberalen zijn we van nature uit niet zo voor verbods- en verplichtingsmaatregelen, maar het moment waarop je je auto vervangt of moet vervangen, is wel één van de cruciale momenten waarop overschakelen op zero-emissie kan en dus vandaar onze focus daarop.

Image

AUTOFANS: Moet de volgende regering een premie voorzien om de verkoop van elektrische wagens te stimuleren?
Ongena: Het doel van de huidige premie voor de aankoop van zero-emissiewagens bestaat erin om de transitie naar zero-emissiemobiliteit verder te stimuleren bij particulieren voor wie de prijsdrempel vandaag nog te hoog is in vergelijking met een wagen op fossiele brandstof. Daar kan de premie een belangrijk verschil maken. Met deze maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, willen we de vergroening van het Vlaamse wagenpark een boost geven. Sinds de aankondiging van de Vlaamse premie is een daling van de prijzen van elektrische wagens duidelijk merkbaar ingezet. Dit steunmechanisme kan na evaluatie van het eerste jaar mogelijks worden verdergezet.

AUTOFANS: EV’s krijgen vandaag een gunstiger fiscaliteit. Moet dit behouden blijven in de volgende legislatuur?
Ongena: Ja, dit moet behouden blijven omdat dit zorgt voor de versnelde vergroening van wagenpark. Met fiscale voordelen voor EV’s én laadpalen thuis en op het werk ligt de weg naar duurzame mobiliteit open.

Image
Dossier Mobilité 2024 Bornes de recharge

AUTOFANS: Moet de overheid zorgen voor een stimulans zodat er meer EV laadpunten / snelladers komen?
Ongena: In 2021 keurde de Vlaamse regering de visienota rond ‘Clean Power for Transport 2030’ goed met als doelstelling om het transport in Vlaanderen te vergroenen en de laadinfrastructuur verder uit bouwen. Om de Europese doelstelling van 1 publieke laadpaal per 10 elektrische wagens te halen, stelde minister Peeters voor om tegen 2025 35.000 laadequivalenten (CPE) voor personenwagens te voorzien en 100.00 laadequivalenten (CPE) tegen 2030. Ook werd de doelstelling om elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen in Vlaanderen opgenomen. Om deze ambitie te halen werden er verschillende succesvolle projectoproepen voor (semi-)publieke laadinfrastructuur uitgeschreven waarbij laadinfrastructuur op private grond geplaatst werd maar publiek toegankelijk gemaakt werd, aanspraak kon maken op financiële ondersteuning. Dit systeem dient verder te worden gezet.

AUTOFANS: Moet de overheid vasthouden aan de (fiscale) verplichting van elektrische salariswagens vanaf 2026?
Ongena: Ja, we moeten ons wagenpark vergroenen en bedrijfswagens zijn daar dé ideale hefboom voor. 60% van de markt zijn namelijk bedrijfswagens. Hiermee versterken we ook de tweedehandsmarkt voor zero-emissiewagens.

Lees HIER de standpunten van de andere politieke partijen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen