Autonieuws

EV-premie ook in 2025?: Dit vinden de grootste Vlaamse Partijen (Verkiezingen 2024)

De Vlaamse EV-premie geeft een duwtje in de rug voor de particulier die de overstap naar volledig elektrisch wil rijden. Toch wordt de premie niet overal op gejuich onthaald. Blijft het bij een eenmalig folietje, of is er ook in 2025 plaats voor de EV-premie? Autofans vroeg het aan de grootste Vlaamse partijen.

De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______

Een premie voor de aanschaf van een wagen. Het is van alle tijden. Zo kreeg je niet zo lang geleden een premie wanneer je een diesel op de oprit parkeerde. Hetzelfde concept voor de elektrische auto valt de Vlaming blijkbaar wat zwaarder. Maar wat vinden de politieke partijen? Is er ook na 2024 plaats voor de Vlaamse EV-Premie?:

Groen:

Groen is tegen de premie voor de aankoop van elektrische wagens voor particulieren omdat deze terecht komt bij wie deze niet nodig heeft. Groen wil wel een systeem van sociale leasing van elektrische wagens voor de doelgroep die een wagen nodig heeft, maar voor wie de aankoop van een elektrische auto om financiële redenen niet mogelijk is.

Open VLD:

Het doel van de huidige premie voor de aankoop van zero-emissiewagens bestaat erin om de transitie naar zero-emissiemobiliteit verder te stimuleren bij particulieren voor wie de prijsdrempel vandaag nog te hoog is in vergelijking met een wagen op fossiele brandstof. Daar kan de premie een belangrijk verschil maken. Met deze maatregel uit het Vlaams Energie- en Klimaatplan, willen we de vergroening van het Vlaamse wagenpark een boost geven. Sinds de aankondiging van de Vlaamse premie is een daling van de prijzen van elektrische wagens duidelijk merkbaar ingezet. Dit steunmechanisme kan na evaluatie van het eerste jaar mogelijks worden verdergezet.

Image
Renault 5 E-Tech 2024

Vlaams Belang:

Neen. Als een technologie echt beter is, dan schakelen de mensen wel vanzelf over. We gebruiken allemaal een smartphone en geen Nokia 3310. Dit komt niet omdat smartphones massaal werden gesubsidieerd maar omdat ze meer kunnen dan een klassieke gsm. Bovendien zien we dat de premies van de Vlaamse regering vooral naar goedkope Chinese elektrische wagens gaan. Zo subsidiëren we dus de Chinese auto-industrie. Een slecht plan.

Vooruit:

Nee. Politiek gaat over keuzes maken en verantwoord omgaan met belastinggeld. Premies van €5.000 uitdelen voor elektrische wagens die €40.000 kosten, is volgens ons geen goed beleid. Wat wij voorstellen is social leasing van elektrische wagens, waarbij gezinnen met een laag inkomen een compacte elektrische wagen voor een maandelijks bedrag kunnen leasen. Zo maken we de elektrificatie van het wagenpark betaalbaar voor iedereen, in plaats van premies uit te delen aan wie dit niet nodig heeft.

CD&V:

Neen. Een premiebeleid voor elektrische wagens kent een Mattheüs-effect (steun komt terecht bij wie het niet nodig heeft). We pleiten voor gerichtere en effectievere maatregelen zoals het verder elektrificeren van de autodeelvloot.

Image
Dossier Mobilité 2024 Bornes de recharge

N-VA:

Als partij zijn we nooit voorstander van structurele subsidies. Het is niet haalbaar op dit moment om op grote schaal subsidies te gaan uitkeren zonder een compleet failliet van de overheid. De realiteit is gewoonweg dat de middelen schaars zijn. We moeten voornamelijk inzetten om hier de relevante maakindustrie te krijgen, zodat we betaalbare zero-emissieauto’s hier kunnen produceren. Dat is een structurele oplossing, en daar moeten we voor gaan.

PVDA:

Om elektrische mobiliteit toegankelijker te maken, verkiezen we een nationaal autodeelplatform op te zetten dat elektrische voertuigen aanbiedt, in plaats van individuele premies, en willen we een openbaar netwerk van oplaadstations uitbouwen. Ons doel is om een duurzamer mobiliteitssysteem te creëren zonder extra financiële lasten op te leggen aan automobilisten.

Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen