Autonieuws: Officieel

Officieel: Hyundai Kona Electric doet het meteen goed (2018)

Met maximaal 204 pk en een batterij van 64 kWh kan de elektrische Kona schermen met een opgegeven range van 470 kilometer. 'Als we het dan toch doen, dan doen we het meteen goed' moeten ze alvast bij Hyundai hebben gedacht. Zijn de dagen van Tesla geteld?

Koppel het meest succesvolle segment in Europa aan één van de meest groene aandrijvingen en je krijgt deze Kona Electric. Zowaar een Zuid-Koreaanse middelvinger naar de gevestigde waarden, want deze elektrische B-SUV toont dat je compacte dimensies heus kan verzoenen met een stevige batterij. Waardoor de range niet enkele op papier uitstekend is maar ook in de realiteit die vaak aangehaalde range anxiety kan doen verdwijnen. Iets waar tot nog toe enkel Tesla in geslaagd was, door stevige batterijen in haar - eveneens zware - wagens te plaatsen. Deze Kona? Die geraakt verder dan gerief zoals de Model 3.

Image
hyundai-kona-electric-2018

Toegegeven, het is op dit moment theoretisch, want we hebben nog geen centimeter met de Kona gereden maar we vergelijken alvast de cijfers op papier. Zo'n Model 3 bolt volgens Tesla zo'n 350 kilometer ver. Wat Hyundai opgeeft voor deze Kona Electric? 470 km. Alsjeblieft. Een cijfer dat ze trouwens berekenen via de WLTP-cyclus. Waardoor we - toegegeven - nog steeds weten dat het eigenlijk nooit haalbaar is maar de realiteit niet zo ver af zal wijken van de theorie. Ongeacht de omstandigheden steeds meer dan 300 kilometer ver kunnen bollen. Er zijn maar weinig elektrische wagens die het voor kunnen leggen.

Big juice

Welke Zuid-Koreaanse tovenaar Hyundai daarvoor heeft aangesproken? Geen. Het is te zeggen, Hyundai hanteert de simpele formulespreuk van "dikke batterij = meer range". Waardoor deze Kona Electric een lithium-ion-polymeer-batterij herbergt van 64 kWh. Ter vergelijking; Renault Zoe en Nissan Leaf doen het met 40 kWh, BMW i3 met 33 kWh én de Tesla Model 3 met 50 kWh (in de toekomst optioneel 75 kWh). Het geeft de Koreaan een serieus streepje voor op zijn naaste concurrenten. Als we er van uit gaan dat deze Kona geen Tesla-gelden zal kosten. Maar we hebben het over Hyundai, dus hoewel er nog geen prijzen gecommuniceerd worden zal het heus (hopelijk) binnen de perken blijven.

Image
hyundai-kona-electric-2018

Die prijs zal evenwel nog wat kunnen zakken, want Hyundai biedt ook een pakket van 39,2 kWh aan in de elektrische Kona. Door het vermogen van de elektromotor terug te schroeven naar 135 pk (bij de 64 kWh-versie krijg je 204 paarden) tekent die instapversie een range van 300 kilometer op. Gelijkaardig aan de Leaf en co dus. Het elektrokoppel van 395 Nm (op beide versies) zorgt voor een sprint van 7,6 seconden voor de strafste versie. Aan de stekker? Een snellader (100 kW) laadt de batterij al voor 80% op in net geen uur, een laadpaal van 7,2 kW (zoals je thuis kan installeren) heeft net geen 10 uur nodig om een volledig lege Kona 64 kW op te laden. Conform de concurrentie alvast. Al raden we niet aan 'm gewoon in het stopcontact te steken. Of je zoekt maar 2 keer per jaar te rijden met je Kona...

Nog meer elektronica

Dit alles verpakt Hyundai dus onder de carrosserie van haar compacte B-crossover die een peulenschil langer is dan 4 meter. Onderscheiden van zijn gewone broertjes doet de Kona Electric door zijn dichtgewerkte grille, aerodynamische velgen en het gebrek aan een uitlaat, uiteraard. Binnenin trekt de elektrische Kona dan weer de aandacht door de zwevende middentunnel met zogenaamde press-and-shift-by-wire-knopjes. 7-duims infotaintmentscherm en een head-updisplay, de Kona heeft het allemaal.

Image
hyundai-kona-electric-2018

Nee serieus, allemaal. Inductieladen voor je smartphone, adaptieve cruisecontrole, automatische noodrem met voetgangersdetectie, actieve rijstrookassistent, dodehoekdetectie en Rear Cross-Traffic Collision warning. Moeten we dan toch op iets zaniken, dan is het dat de elektrische Kona met 332 liter kofferruimte wat inboet op zijn verbrandingsmotor-broertje.

Grote hamvraag blijft natuurlijk de vraagprijs voor deze Kona Electric. Dik 40.000 euro voor de krachtigste versie, het zou ons evenwel niet verbazen. En dat is veel dinéro voor een compacte crossover. Groen rijden moet je doen... maar je moet het wel kunnen betalen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen