Autonieuws: Officieel

Officieel: Audi Q8 (2018)

Audi heeft eindelijk haar repliek klaar op de BMW X6 en Mercedes GLE Coupe. Q8 heet 'ie en hij hoopt te polariseren met zijn looks. Niet enkel richting de concurrentie maar ook bij Audi-rijders.

Gestaag dikt Audi haar Q-familie aan. Ooit was er enkel een Q7, tegenwoordig is er ook plaats voor Q2, Q3, Q5 én vanaf nu: Q8. Meteen ook de eerste "SUV met coupé-allures" van het merk met de vier ringen. Een soort van Q7 Coupé dus, zoals je bij BMW de X6 hebt als broertje van de X5 en bij Mercedes de GLE Coupe. Al moet gezegd dat Audi met het design van haar Q8 niet slaafs die eerder inzendingen volgt, want hoewel je meteen merkt dat 'ie scherper lijnt dan een Q7 is de derrière niet zo blubberig vormgegeven als bij zijn Duitse concurrenten.

Differentiatie

Een bewuste keuze van het opgefriste designteam van Audi dat had beloofd om de volgende generatie Audi's (lees: A6, A7, A8, Q8) expressiever vorm te geven. We moeten dan ook toegeven dat deze Q8 geen gevalletje copy/paste is met wat andere proporties. Front en achtersteven zijn uniek aan deze Q8 en dat was toch ooit wel anders bij Audi. We zien er zelfs vleugjes Lamborghini Urus in. De smoel vooraan zal dan weer niet allemans vriend zijn maar zoals eerder gezegd; Audi had zin om de komende jaren wat meer te polariseren.

Image
Audi-Q8-2018_01

Binnenin moet de Q8 evenwel wat meer in tred lopen. Grotendeels te verklaren door de in de Volkswagen-groep ontwikkelden technologieën die moeten geïmplementeerd worden. Simpel gezegd; als 80% van je dashboard uit scherm bestaat, dan kan je nog maar weinig met de lijnen er rond doen. Een rits aanraakschermen sieren dus het binnenste van de Q8. Aangevuld met tot in de puntjes verzorgde materialen. Daarvoor hoeven we nog niet eens één meter gereden te hebben.

Als een grote

Komen ook nog uit de modernste VW-stal; adaptieve dempers, vierwielsturing én - uiteraard - Quattro vierwielaandrijving. Trucjes die de Q8 moeten laten rijden als een grote. Of hij juist eerder richting Cayenne (sportief) dan wel richting Touareg (comfortabel) wil neigen, dat geven ze bij Audi nog niet mee. Al belooft het merk met de vier ringen deftige offroadkwaliteiten.

Image
Audi-Q8-2018_01

Dik 2.1 ton legt de Q8 op de weegschaal, waardoor er wel wat voorin mag liggen om het geheel vooruit te stuwen. Daarvoor doet Audi beroep op de overbekende 3.0 V6 TDI. 286 pk (600 Nm) sterk is die initieel in 50 TDI-versie. Met dank aan een 48V-boordnet (lees: milde-hybride) zijn cijfers zoals 6,3 seconden naar de honderd en een top van 232 km/u mogelijk. Op termijn volgen nog een 230 pk-versie (45 TDI) en een 340 pk sterke V6-benzine (55 TFSI). Dit najaar verschijnt de Q8 op de Europese markt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen