Autonieuws: Officieel

Officieel: Mazda MX-30 is "auto met batterij, geen batterij op wielen" (2019)

Hoewel Mazda een grote believer is van de verbrandingsmotor, weet ook het Japanse merk dat de elektrische auto een steeds belangrijkere rol zal spelen in sommige regio's. Daarom lanceert het haar eigen visie van zo'n EV, de Mazda MX-30. Een volledig nieuwe elektrisch crossover met bewust een compacte accu van 35,5 kWh.

Laat ons meteen iets duidelijk maken; bij Mazda staan ze niet meteen te springen bij het idee van een elektrische auto. Het merk gelooft dat er nog enorm veel potentieel zit in de verbrandingsmotor en vindt de forse batterijen die momenteel in andere EV's worden gestoken een aanslag op het milieu.

Pindatofoe

Je zou dan ook denken dat het merk niet van plan was om met een elektrische auto op de proppen te komen. Maar ook voor Mazda is het helaas pindatofoe. Want wil het onder andere in Europa de CO2-doelstellingen halen als constructeur, dan zal het uit moeten pakken met een EV. Die EV werd op het autosalon van Tokio onthuld en luistert naar de naam MX-30.

Image
Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Die MX-30 is geen sportieve cabrio zoals de MX-5, wel is het een alternatief voor de CX-30 die eveneens eerder dit jaar vanonder doek werd gehaald. Die CX-30 is een crossover die de leegte tussen CX-3 en CX-5 op moest vullen. Volg je nog?

CX-30 in ander jasje

Het feit dat deze elektrische MX-30 met dezelfde afmetingen schermt qua wielbasis (2.6m) en totale lengte (4.3 m) als de CX-30 doet dan ook vermoeden dat ze hun technische basis delen. Met dat verschil dat de MX-30 de verbrandingsmotor, benzinetank en uitlaatlijn inwisselt voor een elektrische set-up.

Image
Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Die set-up noemt Mazda alvast haar E-Skyactiv-aandrijflijn. Een aandrijflijn die de batterij, elektromotor en transmissie omvat die een stijf geheel vormen met de koetswerkstructuur. Nu goed, jullie willen cijfers natuurlijk... Pech! Want buiten de dimensies van de accu blijft Mazda opmerkelijk vaag. Die accu is alvast 35,5 kWh en moet de MX-30 in staat stellen om meer dan 200 kilometer ver te geraken.

Beperkte accu, hoge prijs?

Dat klinkt niet al te bijster in tijden waar EV's uitpakken met accu's van 100 kWh en een range van +400 kilometer. Meer nog, rivalen zoals de Renault Zoe, Opel Corsa-e en Peugeot e-208 doen het met accu's van om en bij de 50 kWh. Toch is de beperkte afmeting een bewuste keuze van Mazda. Want een gigantische accu moet je vergelijken met een gigantische benzinemotor voorin. Eigenlijk heb je dat in realiteit niet altijd nodig. Al zeker niet omdat de gemiddelde Europeaan dagelijks amper 48 kilometer aflegt met zijn auto.

Image
Mazda MX-30 EV prijs Elektrisch belgie

Daarenboven vindt Mazda gigantische batterijen een aanslag op het milieu. Je moet toegeven, bij Mazda denken ze net altijd iets anders. Al voorzien we één groot obstakel voor het succes van dat denken/ deze MX-30: de prijs. De First Edition moet alvast 34.590 euro gaan kosten. toch wel wat meer dan een Volkswagen ID.3, bijvoorbeeld. Nu goed, buiten een riante standaarduitrusting krijgen early adopters ook een wallbox van Mazda. Waardoor de prijs toch weer wat wordt gedrukt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen