Autonieuws: Officieel

Elektrische Mini Cooper en Aceman eindelijk als échte John Cooper Works (2024)

Maak je klaar voor een dubbele dosis elektrisch vertier. Mini heeft namelijk de John Cooper Works-versies voorgesteld van zijn Cooper E én van zijn Aceman. Daarmee mag het JCW-label voor het eerst op EV’s gaan kleven… Of toch als je de John Cooper Works Trim-pakketjes niet meerekent.

We zeiden het eerder al: Mini heeft tegenwoordig niet één maar wel twee ‘Coopers’. Zo is er sinds kort een gloednieuwe elektrische Cooper (S)E terwijl er daarnaast nog een Cooper met verbrandingsmotor te krijgen is, al is die laatste in essentie een doorontwikkeling van de oude Mini-hatchback. Het verschil merk je vooral indien je een vijfdeurs Cooper wil want bij het model op verbranding kan dat gewoon, terwijl je bij de EV dan moet overstappen op de kersverse Aceman waar de elektrische Cooper zijn basis mee deelt. Twee keer raden dus welke twee Mini’s nu tegelijk hun sportieve topversie mogen verwelkomen.

’t Zit vanbinnen

Inderdaad: maak kennis met de Mini Cooper Electric en de Mini Aceman als John Cooper Works… Al is dat niet helemaal hoe we ze vanaf nu gaan noemen. Zo spreken ze bij Mini van de John Cooper Works Aceman in die volgorde enerzijds, en van de John Cooper Works Electric anderzijds. Dat is enigszins verwarrend aangezien de reguliere modelnaam bij de crossover helemaal achteraan staat, terwijl die bij de hatchback vervangen wordt door een lekker anoniem ‘Electric’… Maar geef toe: “Mini John Cooper Works Cooper” bekt nu eenmaal niet heel lekker.

Image
Mini John Cooper Works Electric & Aceman 2024

Hoe je ze ook wil noemen; allebei pakken de elektrische JCW’s uit met aanzienlijk sportievere looks dan hun standaardmodelletjes. Zo is alles van de bumpers tot de — natuurlijk gesloten — grilles anders terwijl hun koplampen op een lichtsignatuur met horizontale LED-stroken getrakteerd worden. Bovendien zijn beide modellen wat dichter tegen het asfalt gehangen maar tot hiertoe vallen deze échte John Cooper Works-versies maar moeilijk te onderscheiden van bijvoorbeeld standaardversies die je hebt aangekleed met een cosmetisch John Cooper Works Trim-pakketje. Gelukkig krijgen de topversies wel volledig eigen velgdesigns mee van 18 inch groot voor de hatchback en 19 inch voor de crossover.

Of toch liever op benzine?

Vooral onderhuids zou je het verschil echter moeten gaan merken want de John Cooper Works Electric en Aceman krijgen de sterkste elektromotor van het gamma mee. Zo vind je op de vooras van beide modellen een krachtbron met 258 pk aan vermogen en 350 Nm aan koppel. In de hete Cooper is dat genoeg voor een 0-naar-100-sprintje in amper 5,9 seconden terwijl de JCW Aceman er een nog steeds respectabele 6,4 seconden over doet. Allebei hebben ze een topsnelheid van 200 km/u terwijl een accu van 54,2 kWh zorgt voor een rijbereik van 371 kilometer in de hatchback en 355 kilometer in de crossover.

Image
Mini John Cooper Works Electric & Aceman 2024

Gaat je hart hier toch niet sneller van slaan? Weet dan dat Mini ook nog werkt aan een nieuwe John Cooper Works-versie voor zijn Cooper met verbrandingsmotor. Straks krijg je dus gewoon de keuze uit twee JCW-hothatches: eentje op stroom en eentje op benzine. Op die laatste is het echter nog even wachten en dat geldt ook voor de prijzen van deze John Cooper Works Electric en Aceman.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen